- Project Runeberg -  Samleren / 1925 /
80

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NYE STRØMNINGER I DEN RUSSISKE KUNST

Dr.phil Alex Tschurnakoff fortæller om den Malerkunst det nye Rusland har skabt.
De tre store Navne, Malevitz, Tætlin og først fremmest den ogsaa i Vesteuropa
kendte Altmann, hvis Portræt og nogle Prøver af hans Kunst er gengivet i Artiklen-

I selve den russiske Psykologi findes noget, der let giver
sig de nye Veje i Vold.

Kunsten i Rusland er i de sidste Aartier kendetegnet
ved de idelige Brud med Traditionerne.

Kan ske, at de nye Veje derovre i det hele taget er
lettere at betræde
end her
iVestev-ropa, formedelst
de mindre
stærke Baand, som
knytter dem til
det
gamle.—Efter de
stedfundne omfattende

Forandringer
har Fornyelsen
naturligvis
antaget endnu mere
brogede Former.

I den
fremstillende Kunst fra
Aarene efter
Revolutionen kan
man skelne
mellem tre
Hovedretninger. Alle
tre tilhører den
»objektløse« Art
af Fremstillings-

kunsten. Den
første af disse er

[-Farvekompositioner-]

{+Farvekompo-
sitioner+} paa en
plan Flade, der
kun søger at
fremme
Farvevirkninger.

Denne
Retning, der er fri
for realistiske
Fremstillinger,

tilstræber at gengive dets skønne og psykologiske
Tilstande alene ved at benytte sig af Uendeligheden i
Farvernes Afskygninger og deres Kombination. Den er
individuel, æstetisk-isoleret og taler først og fremmest til Øjet.
Denne Retnings mest fremtrædende Repræsentant er
Malevitz.

Den anden Retning har helt brudt med Fladen og er
sprunget ud i Rummet. Men det er ikke Billedhuggerkunst
med dens uafbrudte Udfyldning af Formen.

Endskønt den, ligesom Skulpturen, er en
Fremstillingskunst med alle tre Dimensioner er den dog helt irrealistisk.

Den er Konstruktivisme og skylder Tatlin sin
Tilblivelse.

Altmann Lenin fBlyantstegning)

Hans Opgave er at skabe materielle Former ved en
Komposition af forskelligartede geometriske og fantastiske
Figurer, paa tilsvarende Maade som Farverne komponeres i
den objektive Malerkunst eller som Tonerne i den moderne
Musik. Tanker, der gærer og bryder i vore Dages Kunst.

Tatlin er med
Hud og Haar
, bjergtagen af
den moderne
Tekniks
Formaaen og
Glans. Han er
forelsket i de
sindrige eller
gigantiske Bygningsværker af
Jern og Staal.
Hans Higen er
at udtrykke
Poesien i det
sammensatte og
mægtige i
Flyvemaskinernes
og Radioens
Aarhundrede.
Bekendt er hans
Projekt til et

Monument til
Forherligelse af
det
kommunistiske Internationale, der gaar
ud paa at bygge
et mægtigt
spiralformet Taarn,
der stræber mod
Himlen, hvis jeg
ikke tager fejl, i
en Højde der
overstiger
Eifel-taarnet med 100

Meter. — Det er saa at sige et Digt om Vælden i den
videnskabelige og tekniske Genius. Den, der skriver disse
Linier, har selv besøgt Tatlins Atelier i Moskva, og han
kunde overbevise sig om, at Tatlin er en ægte, magtfuld og
oprindelig Personlighed. Det, som Tatlin skaber, taler sit
eget nye Sprog.

Tatlins rummelige konstruerte Kompositioner er vor
Tids Symbolik, der skaber et rent Eventyr over en Syntese
af de mest straalende Realiteter.

Det synes som om Aarhundredets mest prosaiske Ting
— Maskiner ■— faar Poesiens Vinger.

Den tredje og nyeste Retning er Kompositioner af
Materialer paa en plan Flade. Dens Grundlægger er Alt-

80"

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:31:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1925/0136.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free