- Project Runeberg -  Samleren / 1925 /
84

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VILHELM SLOMANN

BJERGKRYSTALLER AF GIOVANNI BERNARDI DA CASTELBOLOGNESE-

(LEVIN & MUNKSGAARDS FORLAG)

Vor Medarbejder Kai Gruntli gør V Slomanns første kunsthistoriske Arbejde til Genstand
for en indgaaende Vurdering. Da Direktør Slomanns Arbejde efler eget Sigende er bestemt
for en Offentliggørelse i • ’Ille Burtington Magazine«, maa en kritisk Analyse ikke mindst
af Hensyn til vor Kunsthistories Omdømme i Udlandet sikkert siges at være paa sin Plads.

VILHELM Slomann har udsendt sit første
kunsthistoriske Arbejde: »Bjergkrystaller af
Giovanni Bernardi da Castelbolognese«.

Afhandlingen fremtræder overordentlig smukt
udstyret, i Kvart, trykt paa fortrinligt Papir og med mange
Illustrationer, hvortil Clichéerne er skænket af
Carlsbergfondet. Ogsaa i
denne Retning har
Tiderne forandret
sig, naar man
betænker det
nøjsomme Udstyr, i
hvilket Julius
Lange i sin Tid
udsendte sine fra
Indholdets Side

overordentlig
vægtige Pjecer.
Det skal
udtrykkelig bemærkes, at det er Forfatterens første Arbejde, og
tilmed er det i Fortalen betegnet som skrevet for Aar og
Dag siden, altsaa ganske kort efter at Vilhelm Slomann
uden forudgaaende kunsthistorisk Uddannelse tiltraadte
Stillingen som Bibliotekar ved Kunstindustrimuseet. Det er
altsaa — naar man tager det kunsthistoriske Studiums
Vanskelighed i Betragtning —
som et Slags Vidunderbarn Hr.
Slomann ved denne Lejlighed
optræder, og allerede af den
Grund har man jo ikke Lov at
vente det fuldendte.

Det havde maaske været
heldigere, om Titlen havde været:
»Bjærgkrystaller, skaarne af
Giovanni Bernardi da
Castelbolognese«. Man kan nemlig ikke
godt tale om en Krystal af en
bestemt Mand uden at betegne
hans Forhold til den nærmere,
navnlig naar han, som Tilfældet
her er, i hvert Fald oftest har
arbejdet efter en anden og større
Kunstners Fortegning. Han kan
da umulig gøre Fordring paa
Paterniteten alene, og Krystallen
kan daarlig kaldes »af« ham.

I Fortalen omtaler Forfatteren smukt det prisværdige
Formaal med Salget af Piecen: at gavne Indsamlingen til
Nationalmuseumsfondet, og man faar at vide, at det er
Venner ved Nationalmuseet, som har foranlediget
Udgivelsen. Forfatteren tilstaar beskedent: »at dens Brist for
mig bliver langt føleligere, naar jeg ser den saaledes

Giovanni Bernardi: Medalje til Erindring om Slaget
ved Pavia, 1525. Revers

paa egen Haand henvende sig til en videre Kreds end de
Fagfællers, den egentlig var bestemt for«. Et lidt bagvendt
Ræsonnement skulde man synes, eftersom man
almindeligvis stiller mindre strenge Fordringer til et populært
Arbejde, naar det henvender sig til en videre og mindre
kyndig Kreds, end naar det er bergnet paa Fagfællernes med
den langt større
Indsigt. Men hvor

forbavset bliver
man da ikke, naar
man ogsaa læser, at

Afhandlingen er
bestemt til
Optagelse i »The
Burlington Magazine«,

en lidt løjerlig
Modsigelse til de af
Forfatteren ytrede

Betænkeligheder,
eftersom det nævnte Tidsskrift paa sit Omraade er et af
Verdens mest udbredte og læste, og det er da ogsaa denne
Omstændighed, der har fremkaldt nærværende Kritik, idet
det kunde synes formaalstjenligt, at det over for
Omverdenen bemærkes,at Vilh. Slomanns Pjece i Kredse,der formaar
at sætte sig ind i Emnet, er Genstand for en anden og mere
objektiv Bedømmelse, end man
maatte formode af de af
kollegial Honnør prægede
Anmeldelser, der har været at læse i
Dagspressen.

Forfatteren udtrykker i
Forordnet sin Formodning om, at
Afhandlingen hos nogle Læsere
kan vække: »en Stemning af
Undren over, hvilke Rigdomme
vore gamle Samlinger kan
rumme, naar et tilfældigt,
upaaagtet og ved første Øjekast lidet
anseligt Stykke, som det Skrin,
der danner Hovedemnet for
efterfølgende Fremstilling, har en
ejendommelig Plads i
Kunst-haandværkets Historie og en
Herkomst, der ikke er mindre
fornem end Uffiziernes og
Neapels berømte Kostbarheders«.
Det er store, men ganske vist ubestemte Løfter, med hvis
Indfrielse det maaske senere kan have sine
Besværligheder, og hvorfor Skrinet nu pludselig er blevet »et
tilfældigt, upaaagtet og lidet anseeligt Stykke« vil forekomme
de, som i Aarevis har kendt det, noget uforstaaeligt. Men
da Skrinet altsaa betegnes som Hovedemnet for Afhand-

84"

Michel Angelo: Ganymed. l’egn. I Windsor Castle

Michel Angelo: Tilyos. Tegn. I Windsor Castle

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:31:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1925/0140.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free