- Project Runeberg -  Samleren / 1925 /
112

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Af de mere
moderne
virkende var Arne
Hallen, Harald
Sallberg og
Ture Holm
blandt de faa,
der havde
anvendt Aquatin-te og
Mezzotin-te i sine
Arbejder, ikke altid
med nogen stor
Virkning, men
dog saa meget,

Henrik Lund (norsk): Lithografi

at det gav deres Stockholm-Motiver en vis
Stemningsfylde. Knut Janson yder ganske
fin Landskabskunst, medens E.
Johansson-Tor viser sig som en særdeles
følelsesfuld Kunstner, der med stor Kærlighed
udfører sine umaadelig følsomt ætsede
Stregraderinger af Landskab og
Arkitektur.

Paa det litografiske Omraade var der
ikke ydet meget i den svenske Afdling,
men dog nok til at glæde sig over, ikke
saa meget Teknikken som det fortællende
Indhold. Hj. Ariemans
Folkelivsbilleder var i nogle Tilfælde meget
morsomt fortalte og helt originale,
om end de i sit Lune minder om
store Forbilleder sotn Engstrøm og
Kittelsen, Hjalmar Asp med nogle i
Følelser helt nordiske
Landskabsmotiver.

Naar Omtalen af svensk Grafik
paa den nordiske Udstilling hermed
slutter, saa er det med en Følelse af,
at man har vært i godt og stilfuldt
Selskab, hvorom Mindet altid vil
vende tilbage og hvorfra
Guldkornene altid vil beholde deres Glans.

Kristofer Eriksen (norsk):
Koldnaalsradering

NORGE

Den norske Grafik ejer i al
Almindelighed ikke den norske
Malerkunsts Særpræg; den er ligesom
mere europæisk og har ved at følge den
Nordhagenske Skoles strengt
tekniske Holdning faaet noget tørt og
alvorligt over sig. Bjerglandets
robuste knugende Stemning breder sig
overalt og udelukker den svenske
Stilfuldhed og Elegance, saavel som
den danske Lyrik, men der er til

Erik Werenskioid (norsk): Lithografi

H. K. Stabel (norsk): Lithografi

Gengæld en
næsten elegisk [-Skønhedsstem-ning-]
{+Skønhedsstem-
ning+} over de
fleste af de paa
Udstillingen
ophængte Blade.
Stundom er det
dog, som om
den franske

Paavirkning
gørsig
gældende og giver
Blade som Henrik
og Per Lunds

Litografier et lettere og mere
impressionistisk Udtryk.

Blandt de udstillede Litografier maa
ellers først og fremmest nævnes Arbejder
af den hæderkronede Erik Werenskioid,
der havde en lang Række ældre og yngre
Arbejder, der dog nærmest maa betragtes
mere som Reproduktionsmiddei til at
mangfoldiggøre hans mesterlige
Tegninger, der jo nok var det mest norske
paa denne Udstilling; man kender
hele Duften fra den sunde
naturalistiske Periode, hvor nordisk Kunst
var en Treklang, der tonede gennem
Luften som Griegske Sange.

Medens Henrik Lund flot
henkastet yder sin Portræt-Kunst, saa
tegner Harald Brun sine dygtige men
vel friserte Portræthoveder af Mænd
og Kvinder med en Sikkerhed, der
mere fortæller om den ydre
Portrætlighed end om Mennesket.

Astrid Aasen og Stabeli brugte de
litografiske Virkemidler paa en
saare frisk Maade. Der er dog i disse
Arbejder nu og da noget, der
fortæller om Litografiens Væsen som
selvstændig Kunstart; thi derom fik man
paa denne Udstilling ellers ikke
meget at vide fra norsk Side. Paa
Træ-snidere er Norge ret fattig, naar man
undtager den indvandrede Pola
Gauguin, der i sine pragtfuld
farvede Træsnit yder god Kunst. Derimod
er Ovnulf Salicath langt fra den, han
var for Aar tilbage; derimod er
Sverre Johnsen en interessant og

112"

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:31:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1925/0176.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free