- Project Runeberg -  Samleren / 1925 /
119

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Mand, og selv om han nu og da sysler lidt med en eller
anden Interesse, saa har det ingen rigtig Art.

Først naar Manden er bleven noget afballanceret, lidt sat,
melder Samlerevnen sig igen, thi der skal baade Tid, Penge
og flittige Studier til for at perfektionere sig som virkelig
Kender.

De fleste er jo Autodidakter, som vel har en medfødt
Sans for at skelne det ægte fra det uægte, og som gerne
maa betale deres Fejltagelser dyrt, hvad der nok skal
skærpe Evnen til at skelne rigtigt, men det er altsammen
ikke nok, der maa inegen teoretisk Studeren til og hyppige
Besøg paa Museer for at blive Herre over sit Emne.
Derfor er det ingenlunde usædvanligt, at Samlere, som til
Ho-vedpassion har et
stærkt fordrende
Materiale, som
Rekreation har en ekstra
Samling at ty til, der
er lettere i Studiet, og
ved hvilken de saa at
sige hviler ud.

Den svære Kunst at
begrænse sig og kun
erhverve det bedste i
sin Art, er sjælden hos
den begyndende
Samler og læres først
efterhaanden.

I Begyndelsen samles
der gerne mindre
kritisk for at faa saa
meget med som muligt;
til den Dag kommer, senere hen i Livet, hvor større
Kendskab og forfinet Smag skræller det overflødige bort.

Den mest populære Form for Sam len er naturligvis den,
der tjener til at smykke Hjemmet, og saadanne Folk er
ogsaa Favoriterne i Samlerverdenen.

Deres herlige Malerier og Miniaturportrætter, de fine
Bronzer, skønne Porcelæner og Fajancer, de æventyrlig
straalende Glas, Vidundere af Gobeliner, er jo altsammen
egnet til at vække Glæde og Beundring hos enhver
Kunstelsker, og da det som oftest er meget rige Folk, der fører
stort Hus, og som med Glæde viser deres Skatte, er det
ikke underligt, at de bliver beundrede og derved selv
stimuleret til at yde det yderste for deres ideelle Stræben.

Helt ofte er en saadan Samling opstaaet ved Lysten til
at smykke Hjemmet saa pynteligt og med saa god Kunst
som muligt, og saa hænder det en Dag, at den slumrende
Samlerfølelse sagte listende melder sig og lader Ejeren
specialisere sig til en bestemt Retning for Maleriernes
Vedkommende, særlige Typer og Arter i Porcelæner, Bronzer
eller anden Kunst.

Der begynder at blive for trangt i Stuerne, ganske smaat
bliver Trapper og Korridorer Tilflugtssteder for, hvad der
ikke mere passer i Værelserne, til Ejeren maa lade tilbygge
museumslignende Sale, og Samlingen har da allerede
længe været i fuld Blomstring.

Det er en sand Glæde at se den fine Kunst, hvormed de
senere Aars store Samlere har forstaaet at undgaa den

trættende Massevirkning, og lade hvert Objekt komme til
sin kunstneriske Ret i deres udsøgte Hjem.

Som Japaneren forstaar at anbringe Blomster vel
afstemte i Farver med Omgivelserne, har de forstaaet at
bringe Harmoni i Mangfoldigheden og underkaste sig
Begrænsningens vanskelige Kunst.

De Samlere, i hvis Lod det er falden at samle paa
Genstande, som ikke egner sig til Udsmykning af Hjemmet,
har det i flere Henseender vanskeligt. De maa, for ikke at
forstyrre det smukke Hjems Interiør, have særlige Lokaler.
Exotiske Samlinger, Bondekultur, kirkelige Træskulpturer,
Oldsager o. s, v. fordrer deres egen Plads, og det kan ikke
undgaaes, at saadanne Samlinger, naar de er store, virker

museumsagtig og
trættende paa den
tilfældige Tilskuer.

jeg kan tale med af
Erfaring. Ved mine
Opholdsværelser har
jeg et lille Kabinet,
som jeg efter bedste
Evne har dekoreret
med antikke
Musikinstrumenter, hvilket nu
er min Hovedpassion.
Naar Besøgende
kommer derind, er de
fulde af Interesse og
Glæde over de smukke
Former og den skønne
Udstyrelse, som
udmærker de gamle
Instrumenter, og er fornøjede Tilhørere ved mine
Forklaringer. Fører jeg dem derimod ned til min egentlige Samling,
som optager flere Værelser, er det mere Forundring med
en Tilsætning af Træthed, som giver sig tilkende. Er de
Kendere, saa er det noget andet, saa er det et Arbejde,
som de gaar til, men de andres Interesse kan da først atter
skaffes tillive, naar Instrumenterne taler deres gammeldags
Sprog til dem.

En hel anden Art, ja Hovedmassen af Samlerne, er de,
som, for det meste ukendte af Publikum, samler i Skabe,
Skuffer og Mapper. Formaalene for deres Interesser er
gerne saa specielle, at kun den, der selv samler samme
Art, har Glæde ai at se deres Skatte.

Den fornemme Numismatiker for Eksempel, der hyppigt
er halv eller hel Videnskabsmand paa sit Omraade, som
samler Mønter og Medaljer fra Oldtid til Nutid. Et uhyre
historisk Materiale, hvor hver Samler har sin Tidsperiode
eller Land.

De mange naturvidenskabelige Samlere af Æg,
Insekter, Snegle, Mineralier, Forsteninger o. s. v. er hyppigt
Læger, Lærere eller Mennesker, hvis Livsgerning har
Forbindelse med disse Ting.

Men den største Gruppe er vel nok den, som har grafiske
Arbejder som Maal, Kunstsamleren af Kobberstik og
Raderinger, disse herlige Biade, som for 25 Aar siden kun var
lidet paaskønnede, og som nu, for de bedstes
Vedkommende, bliver betalt med Maleripriser fra gamle Dage.

(iencralkonsul Claudias ved Flyglet, omgivet af Lutfi-Jnstrumenter

119

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:31:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1925/0191.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free