- Project Runeberg -  Samleren / 1925 /
149

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BILLEDHUGGEREN JOHANNES C. BJERG

Ledsaget af Gengivelser af Billedhuggeren Johannes C. Bjergs betydeligste Arbejder giver
Samleren her en kort Karakteristik af denne mandige og dybt personlige Kunstner.

VED Bedømmelsen af det sidste Slægtsleds
danske Kunst siges det altid, at medens Malerkunst
og Arkitektur endnu ikke har formaaet at
fastslaa sin Betydning, har Billedhuggerkunsten
oplevet en Renæssance.

Uden at komme nærmere ind paa Berettigelsen af dette
Postulat, er det jo nemt nok at se Grunden til dets
Fremsættelse. Saa aabenbare
Talenter som Kai Nielsen, Utzon
Frank, Ratsack og Johs. C.
Bjerg kan ingen af de andre
Kunstarter fremvise. Samleren
har derfor set en Opgave i at
bringe en Række Artikler om
disse Kunstnere.

Det er i denne Forbindelse
at vi præsenterer vore Læsere
en Række Afbildninger af
Johs. C. Bjergs Værker, og en
Artikel af Kunstneren, hvori
denne demonstrerer sit Syn
paa Skulptur i al
Almindelighed. Det forekommer os, at
netop en saadan
Demonstration har sin største Betydning.
Thi af hvem skulde vi bedre
kunne lære at se paa Kunst
end netop af Kunstnerne selv;
de, som selv skaber den, maa
dog nødvendigvis være dem
der kan give de mest
autentiske Oplysninger om deres
Mening, Maal og Midler. Det
ligger ogsaa nær at antage, at
man i Kunstnerens Syn paa
Kunst finder Nøglen til
Forstaaelsen af hans egen. Til en personlig og selvstændig
Karakteristik. — Det er ved Betragtningen af Johs. C. Bjergs
Kunst vanskelig ikke at komme ind paa en Sammenligning
med hans Samtidige, — saa meget mere som den maa falde
ud til hans Fordel.

Kai Nielsen har i Vuggegave faaet den ualmindelige
Frodighed og Lethed, hvormed han skabte sine Værker, -—
men, det lader sig ikke nægte, netop derved fik alt ikke
lige ædelt Præg og alt ikke lige Værd.

Utzon Franks Arbejder præges af hans eminente
Kunnen, hans glimrende tekniske Dygtighed og hans særegne
og kræsne Smag.

1 Forhold til disse to gør Johs. C. Bjerg Indtryk af at
søge i Dybden, — indad. Hans Arbejder brillerer ikke
ved de ydre Egenskaber som en virtuosmæssig Udførelse
eller blændende Manér. De synes ikke undfanget i et
tilfældigt overgivent Lune eller som et af Resultaterne i en
Række stilistiske Forsøg, — de føies født af Trang og

Hannah: Buste i Marmor

Vilje, sundt og sindigt udviklede, klare og fastbyggede i
langsom og velovervejet Vækst. Uden paa noget Punkt at
lide af tekniske Mangler fornemmer og mærker man i dem
»Arbejdet«, en Fordring den geniale Lærer Zahrtmann
stadig foreholdt sine Malerelever, det er Kunsten, ikke det
tilfældigt gode, der gælder. Bjergs Arbejder taaler at ses
fra alle Sider, gennemarbejdede og gennemtænkte som de
er. Det er muligt, at de i
Øjeblikket ikke nyder den
Publi-kumsyndest som Kai Nielsens
og Utzon Franks, — men
deres Tid kommer ogsaa, de har
Raad til at vente, de virker
ved deres Midler langsomt og
sikkert, de vinder ved nærmere
og mere indgaaende
Bekendtskab — der er Stof, som taaler,
at man fordyber sig i dem, —
og det er vist i Grunden det
bedste der kan siges om en
Kunstners Værk, — dets
haardeste og bedste Prøve.

Er Kredsen af Bjergs
Beundrere i Øjeblikket ikke saa
stor, saa er den til Gengæld
kyndig, og dermed afgørende.
— Størst Lykke gjorde sikkert
den udmærkede Gruppe
»El-skovskampen«, som
erhvervedes af Statens Museum for
Kunst. Vi mindes næsten ikke
en Gruppe med saa levende og
karakterfuld en Silhuet,
hvorfra man saa ser den med sine
to glimrende
sammenkompo-nerede Figurer. Eller betragt
den smukke Granit-Venus paa næste Side, —
beklageligvis har det ikke været os muligt at bringe et Fotografi
af Statuens skønne Ryg, hvad der havde været nødvendigt,
om vore Læsere skulde have haft et fuldgyldigt Indtryk af
dens Skønhed; Statuen staar desværre i en Privatpark i
Aarhus. Ogsaa af Kunstnerens sidste Arbejde, en
Portrætstatue af Billedhuggeren Jens Adolf Jerichau bringer vi
(paa Omslaget) en Afbildning. Opgaven var stillet af
Glyp-totheket, foran hvilket Statuen vil finde sin Plads. Ganske
jævnt og naturligt har Kunstneren løst sin Opgave,
fortrinlig i statuarisk Henseende rummer Statuen ogsaa en
træffende Karakteristik af den tungsindige og egenartede
Personlighed som J. A. Jerichau var.

Opgaven er løst af en Kunstner paa Højden af sin
Formaaen.

Saaledes staar Johs. C. Berg for os idag i sin Kunst, —
magtfuld, moden, mandig.

Venner af sand Kunst sætter ham højt.

149

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:31:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1925/0229.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free