- Project Runeberg -  Samleren / 1925 /
167

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KUNSTINDUSTRIUDSTILLINGEN I PARIS

FRA NATIONERNES GADE: FINLAND, POLEN

Sigurd Schultz fortsætter sin Gennemgang af den store KunstindustriadstiUing i Paris
med en indgaaende og rigt illustreret Omtale af Polen, der i særlig Grad har strengt sig an
for at yde noget personlig særpræget og værdifuldt til dette store Nationernes Stævne.

EN af de for vor Tid mest karakteristiske
Foreteelser er en almindelig Bestræbelse for at bringe alle
Jordens Folkeslag i Kontakt med hverandre, at
samle dem om et almenmenneskeligt Grundlag,
fælles for al aandelig Kultur. Den befordres stærkt gennem

Teknikkens
Fremskridt, der stedse gør
Forbindelsen mellem
Landene hurtigere og
lettere, og den nyder
en ikke ringe
Popularitet i Folkemasserne,
fordi den hører med
til vort Tidehvervs
Idealer.
Fredsbevægelse, Folkenes
Forbund o. lign. maa ses
som Udslag heraf.

Samtidig med
denne Samling foregaar
der imidlertid en
Differentiation i Verdens
Befolkning.
Nationerne vaagner til
Bevidsthed om deres
nationale Værdier, de
vender sig i stigende
Grad mod deres
nationale Individualitet
og søger ikke blot at
fastholde den, men
ogsaa at udvikle den
i sine mest
karakteristiske Egenskaber.
Verdenskrigen gav
denne Udvikling et
mægtigt Stød
fremad, idet den politisk
frigjorde alle de
kæmpende Nationer
i Europa. Det er kun
naturligt, at
Fænomenet sætter sine
Spor i en
Verdensudstilling, og det er da ogsaa en af de Ting, der har bidraget
til at give Pariser-Udstillingen et mere universelt Præg,
end man efter dens specielle Karakter skulde forvente.

Finland og Polen afgiver højst interessante Eksempler
paa, hvorledes Nationer kan skabe sig selv. Desværre
bliver der ikke Lejlighed til at gaa nærmere ind paa Finland
her. Det har kun naaet at markere sin Eksistens ved et
Repræsentationslokale — den runde Vestibule ved Grand
Palais’ Hovedindgang. Iøvrigt paa værdigste Maade. Man

havde blot udstillet nogle faa Tæpper, Stole, smaa
Trærelieffer af den udmærkede Skulptør Honnes Autere samt
enkelte andre Genstande og stemt Rummet og dets
Indhold sammen til et fint kultiveret Hele. I dette store Hus,
hvor mange Nationer har stuvet saa meget sammen som

muligt, virker denne
Beherskelse baade
klog og tiltalende.

Til Gengæld har
Polen sat alle
Kræfter ind paa at gøre
sin Deltagelse til en
omfattende
Demonstration af sit hele
Kunstliv. Netop det
samlede Resultat
heraf, Helheden deri, er
overordentlig
overraskende. Man staar
pludselig over for en
helt ny polsk Kunst,
over for Begyndelsen
til et
Udviklingsforløb, som man før
ikke har regnet med.
Det samme skete hos
os omkring Aar 1800.
Da groede en dansk
Kunst naturligt frem
med Abildgaard, Juel
og Thorvaldsen og
blev til afgørende

Virkelighed med
Eckersberg. Men
Udviklingen gaar nu saa
meget hurtigere, at
det Fænomen, der
hos os repræsenteres
ved Navnet Høyen,
nemlig Bevidstheden
om den nationale
Værdi af det skete,
ikke blot indtræder
samtidig med de
første Spirer, men endog fremkalder disse. Det forunderlige
er, at en saadan nationalt særpræget Kunst kan skabes
vilkaarligt.

Det polske Katalog giver i Generalkommissæren Georges
Warchalofskis Forord og i Dr. Mieczyslas Treters
historiske Oversigt over »L’art décoratif en Pologne« den
nødvendige Baggrund til Forstaaelse af Fænomenet og belyser
den sammenbidte Energi, den Vilje og Maalbevidsthed,
hvormed Polakkerne arbejder. Endnu lægger indre Anlig-

FOTO HEP

Polens Pavillon. Arkitekt Joseph Czajkowski. (Vasen foran hører til Sveriges Pavillon)

167

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:31:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1925/0255.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free