- Project Runeberg -  Samleren / 1925 /
168

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

gunder Beslag paa
deres Kræfter, men
man faar af deres
Optræden i stort som
i smaat det Indtryk,
at Polakkerne med
Tiden bliver ikke
ganske ufarlige for
Konkurrenter. Polens
Deltagelse i
Udstillingen blev bestemt
allerede ved de første
Meddelelser derom i
Foraaret 1920, men
Forberedelserne
kunde paa Grund af
Krigen med
Bolchevi-kerne »først«
begynde i Slutningen af
1921. Saaledes
arbejder et Folk, der er
vaagent. Jævnfør, at
vi her i Danmark ikke
tog fat før Foraaret
1924!

Dr. Treter skildrer,
at »ligesom
Litteraturen og Malerkunsten
bevarede
Fædrelandet »comme en
puis-sance« (med Emile
Faguets Ord) og var

den legendariske
Aske, af hvilken
Polen en Dag lig Fugl
Phønix skulde
opstaa, saaledes har

Folkekunsten
formaaet at bevare de
originale Stigmata af
en polsk Ornamentik
og Stil«. Men »det
gjaldt simpelt hen om
at »opdage« denne
Folkekunst«. Dette
skete for omtrent 30
Aar siden, da
Stanis-las Witkiewicz og
Lådislas
Matlcikow-ski i Tatrabjergene i
Karpatherne fandt
den Bjergbo-Kunst,
som de kaldte
»Za-kopane Kunsten«.
Man begyndte nu at
studere og samle den,
og den paavirkede
snart den polske

Kunstindustri —
»Zakopane Stilen«

Polen. Esplanade des Invalides. Arbejdsværelse af Miecislas Kotarbinski

Møblerne og alt Træværk paa Væggene er mørkebrunt, Væggene kraftigt grønne ligesom
Stolenes Betræk. Gulvet er Parketgulv, til begge Sider ses karakteristiske polske Tæpper. Lysekronen
er udført i hamret gult Bronzeblik. Ved École Nationale des Beaux-Arts i Warszawa gives der
fast |Undervisning i’Interiorkunst. Den omfatter baade Komposition af Interiører og af Møbler.

bredte sig over alle
Landets Egne.

1901 dannedes i
Krakow »Société de
l’Ait Appliqué
Polo-nais« med Georges
Warchalofski i
Spidsen. Denne og hans
Kunstnergruppe tog
til Forudsætning, at
man ikke burde
kopiere Folkekunsten
blindt. Man skulde
studene den, faa
Kunstnerne til at øse
af den som
Inspirationskilde og indgive
dem et originalt
dekorativt og
konstruktivt Formsprog, som
bestemtes dels af c’:t
benyttede Materiale,
dels af praktisk
Anvendelighed.

Selskabet tog
Førelsen i Bevægelsen.
En anden af dens
Pionerer var Maleren
og Forfatteren
Sta-nislas Wyspianski.
Man reformerede
Museer og
Kunstindustriskoler og vandt
den endelige Sejr
med en Arkitektur-,
Interiør- og
Have-Udstilling i Krakow
1912. Næste Aar
oprettedes »Ateliers de
Cracovie«, hvor man
forsøgte noget nyt,
nemlig at udnytte den

barnlige Fantasis
Friskhed og Rigdom
ved Fremstilling af
Batik og Legetøj.
Forsøget slog an og
lignende Institutioner
dannedes i
Warszawa og Zakopane.

Efterhaanden
opstod en Alængde
Atelierer over hele
Landet, som producerede
Tæpper, Stoffer,
Batik, Møbler, Keramik,
Legetøj o. lign. i
denne nye Stil. Krigen
ødelagde hele denne
Virksomhed, men den

FOTÖREP

Polens Pavillon. Salon d’honneur. Arkitekt Joseph Czajkowski. Vægmalerier af Zofja’Stryjenska

168

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:31:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1925/0256.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free