- Project Runeberg -  Samleren / 1925 /
169

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

er nu ved at rejse sig
igen, støttet at de
offentlige Myndigheder
og hjulpet frem af
talrige
Kunstindustri-og Haandværkersko-ler af forskellig Art.
Og det har vist sig,
at Krigen har ydet et
gavnligt Bidrag til

Bevægelsen, idet
mange af
Intelligensens Medlemmer,
som blev ruinerede,
har vendt sig mod
Kunstindustrien og
der søgt sig et
Levebrød. Polakkerne har
formet deres Pavillon
saaledes, at de fik
Anledning til at vise

baade Arkitektur,
Skulptur, dekorativt
Maleri i forskellige
Teknikker,
Glasmaleri og Interiørkunst
med hvad dertil
hører, uden dog at
bryde Husets Karakter
af
Repræsentations-bygning. Kun Polen,

Holland, Sverige,
Danmark og Monaco
har overholdt denne
Regel. Alle de andre
Lande benytter deres
Pavilloner til
Udstilling i større eller
mindre Grad.

Den polske
Pavillon, der er bygget
af Joseph
Czajkow-ski, tilhører en
Række, i hvilken alle
Pavillonerne er
orienteret paa nogenlunde
samme Maade i
Forhold til den
omgivende Jordflade. Skønt
de indbyrdes er højst
forskellige, bl. a.
bærer et let genkendeligt
nationalt Stilpræg,
danner de en fast
Række, maaske det
eneste Sted paa hele
Udstillingen, hvor
man træffer en vis
arkitektonisk Orden
i Mængden. Pavillo-

Polske Tæpper (,kilimy") fra ,Kilim Polski" og »Société de T Industrie Populaire• i Warszawa,
komponerede af J. Czajkowski, A. Jastirzebowski og B. Treter.

Ingen anden Gren af Kunstindustrien har Polakkerne haft et saadan Held med som Tæpperne.
Deres Ornamentik, deres Farve- og Stofsans tidfolder sig her paa en overordentlig karakterfuld
Maade. Især kombinerer de Farverne med stor Fantasi og fin koloristisk Forstaaelse. Det er
lidt af en national Industri hos dem. — Den beskæftiger mange Atelierer og drager i haj Grad
Kunstnerne til sig, deriblandt deres bedste og mest kendte Kræfter.

nen er strengt
orienteret efter Stedet —
aflang i
Udstillings-gadens Retning. Den
Besøgende ledes ind
fra den ene Smalside,
igennem en Række
Lokaler, ud ad den
anden Smalside og er
samtidig passeret et
Stykke ned ad
Gaden. Man kommer
først ind i en aaben
Forgaard, paa tre
Sider omgivet af en
Søjlegang, hvis
Bagvægge er dekoreret
med et grønt og hvidt
Mønster paa sort
Bund i Sgrafitto.
Midt i den staar en
stor Marmorfigur af
Henri Kuna, der
alene tjener til at gøre
den meget enkle og
i sine Linier haarde
Arkitektur levende
ved sin Bevægelses
Rytme, sin Plastik og

sine Proportioner.
Efter en lille
Vestibule, holdt i dunkle
Farver, følger »Salon
d’honneur«, et højt,
ottekantet Rum
dækket af en Glaskuppel
og baaret af 8 Søjler
af sort Moseeg. Mod
Væggenes sorte
Ege-paneler er stillet
Bænke i umalet lyst
Træ. Iøvrigt bærer
Væggene Fresker af

Zofja Stryjcnska
med Folkelivsscener
og mythologiske
Motiver. Afslutning
danner en rigt møbleret
Arbejds- og
Modtagelses-Salon.

Æsthetisk Viden
og klog Beregning, et
sikkert Greb paa
Tingene og en behersket,
for alle uheldige
Elementer renset Smag
udmærker denne
Pavillon, som dertil er
omhyggeligt
gennemarbejdet i alle Detail-

169

FOTO REP

Polens Pavillon. Atrium. Arkitekt J. Czajkowski. Statue af Henri Kuna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:31:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1925/0257.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free