- Project Runeberg -  Samleren / 1925 /
197

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OMKRING EXNER

I Anledning af 100-Aars-Dagen for Julius Exne r’s Fødsel publicerer Magister Th. Faaborg for
første Gang nogle Dagbogsoptegnelser fra Kunstnerens italienske Rejse samt et Par Haandtegninger
formentlig Forarbejder til Malerier. Medens Sa lo m ans tegnede Portræt af Exner som Yngling tidligere,
har været offentliggjort, er Kunstnerens første kuriøse Forsøg udi Malerkunsten saa godt som ukendt.

I Efteraaret 1857 drog Exner paa Udenlandsrejse
sammen med Rump. Dagbogen tier, indtil den forbløffende
lakonisk melder: »Kom til Venezia den 28. September.
Rejste derfra 26. November.« Ikke ét Ord mere otn
de to Maaneders Ophold i den vidunderlige By, hvor et af
Exner’s betydeligste Billeder,
»Gondolen«, blev til. Det var først i 1860
udstillet hjemme sammen med »Scene i
Osteriet«, »Fra Karnevalet i Rom«,
»Fra Schweitz«, kort sagt alt, hvad der
direkte kunde minde om, at Exner paa
Udrejsen, i Italien og paa Hjemrejsen
havde bestilt andet end at beundre
Naturen og aflægge Besøg i Gallerier og
Kirker.

At Exner var en hyppig og
agtpaa-givende Gæst overalt, hvor han kunde
studere de gamle Mestre, er der
Vidnesbyrd nok om i Dagbogen. Som
oftest noterer han kun de Billeder, der
gjorde et stærkt Indtryk paa ham, men
en Gang imellem har han begrundet sin
Begejstring. Om et Arbejde af Andrea
Mantegna hedder det f. Eks.: »Jeg har
endnu ikke set nogen italiensk Mester
fremstille Liv paa en saa ejendommelig aandfuld og
naturalistisk Maade.«

Dagbogsoptegnelserne gengives her nøjagtigt efter
Manuskriptet. Exner’s Ortografi og Tegnsætning er bibeholdt.
Hans Evne til at udtrykke sig og hans Herredømme over
det danske Sprog
er ikke ringere
end saa mange
andre samtidige
danske Maleres. Med [-Skoleundervisningen-]
{+Skoleundervisnin-
gen+} havde det
sikkert været saa som
saa. Det Billede, i
hvilket Drengen
gjorde Rede for sit
Indtryk af
»Maleriudstillingen paa
Charlottenborg«,
er et Bevis paa, at
han allerede paa
et saa tidligt

Tidspunkt var
stærkt optaget af

Fremtidsplaner.
Exner skal kun
have været ti Aar,
da han udførte

denne farvelagte Tegning. Mellem Malerierne paa
Væggen findes dog vistnok »Thorvaldsens
Hjemkomst« af Eckersberg. I saa Fald maa Kunstnerens første
skæbnesvangre Besøg paa Charlottenborg have fundet Sted
i 1839, det Aar, han blev Elev af Akademiet. — Det maa
erindres, at Optegnelserne sikkert har
været bestemt for ham selv alene, som
et Middel til at huske Indtryk, han
modtog paa sin Rejse gennem Italien.

Fra Venedig gik Rejsen til Verona.
Og fra nu af kan man, ganske vist i
meget store Træk, følge Kunstnerens
Bevægelse Syd paa. Snart til Fods,
snart med Deligencen, saa et lille
Stykke med Jernbane og tilsidst med Skib,
over Po-Sletten, over Apenninerne, ud
til Middelhavet, ned langs Kysten til
Civita Vecchio og derfra til Rom, den
almindeligste Rute for Datidens
Kunstnere, naaede Exner den evige Stad,
hans Længslers Maal.

Men lad den fordringsløse og
troskyldige Dagbog selv tale:

»Kom til Verona den 26. No. Kl. 11
Formiddag i et stærkt Regnvejr med
Taage som varede hele Dagen; Byen er særdeles
interessant med sine gamle Mindesmærker, fornemlig maa
mærkes Amfitheatret, som har lidt ved Jordskælv 1184.
Længden af dette er 513 Fod, Breden 410. Arenaen L. 348. B.
147. Omkredsen 1470. Høi-den 100 Fod. 4500 Siddepladser.

75000 Staaende.«

Dette maa
Exner klare i seks
Timer. Dagbogen
fortsætter nemlig:
»Fra Verona
rejste vi Kl. 5
Eftermiddag (26. No.)
og kom omtrent
Kl. 5’/2 samme
Aften til Mantua,
derfra rejste vi oin
Morgenen med
Deligencen til
Parma. Noget af det,
som mest
interesserede mig paa
denne Reise, var

Overfarten paa
Po-Floden, som
varede over en
Time, den var
mærkelig ved sin stær-

Geskel Saloman: Tegnet Portræt
af Exner som Yngling

lul. Exner: Maleriudstillingen paa Charlottenborg

197

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:31:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1925/0301.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free