- Project Runeberg -  Samleren / 1925 /
207

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Arkitektur — er
tungere og noget

voldsommere i
sin
Kraftudladning. Men
Formsproget i den og
hele
Kompositionen — de store
Formmasser,
dette Arbejde
med
Rumvoluminer og med
Rummene som Basis
for Bygningens
ydre Form — er
typisk for den
hollandske
Arkitektur og viser
dens Evne til at
skabe Stil. Man
kan nok
indvende mod den, at
saadan en
Betonkolos er
urimelig som
interimistisk Bygning.
Men mod dette
Punkt synder
alle Nationalpavillonerne —
Sovjetruslands Træhus danner eneste hæderlige Undtagelse.
De ser ud som smaa Paladser, der skal staa i 100 Aar og
ikke bare i 5 Maaneder.

Ud over dette sagde Udstillingen yderst lidt om de
øvrige Kunster i Czekoslovakiet. De faa Skulpturer var snart
naturalistiske, snart viste de en mere moderniserende
Tendens — se /. Stursa’s store Figur over Facaden og O.
Gutfreunds Relief nedenunder. Ganske morsomt var det i
Esplanade des Invali-

des-Afdelingen at
træffe to
Smaaarbej-der, hvis raffinerede
Stil mindede stærkt
om vor Utzon Frank,
en Bronzestatuette af
Artemis med sin Hjort,
signeret »Haskovec
1914«, og en
Kleopatra med »krøllede
Fingre«, udført i
drevet Kobberrelief af
Horejc 1914. Langt
betydeligere var
imidlertid Otakar Svec’s
paradoksale
»Motor-cyclisf« af Bronze, der
stod bag ved
Pavillonen. Her var da en
Billedhugger, der
havde vovet at gribe ned

i sin Tid og
evnet at finde et
plastisk Udtryk
derfor. Det er
yderst sjældent,
at det moderne
Menneske
fremstilles set med
Samtidens Øjne

— det er et
Omraade, som
særlig Billedhuggerne, paa enkelte
isolerede
Undtagelser nær, lader
ligge. De kan

nok afbilde
højstærede
Samtidige i en
aka-demisk-natura-listisk Stil. Men
en plastisk Form,
der netop
gennem sin
æsthetiske Karakter vil
vise Eftertiden,

hvorledes vor
Tids Mennesker
opfattede sig selv

— hvem har
gjort noget saadant her hjemme, f. Eks., udover Max
Meden? Saa meget mere paaskønner man Svec’s fortrinlige
Statue.–-

Vi vil nu forlade Nationernes Gade for i Forbindelse med
Omtalen af Holland og den under hollandsk Indflydelse
staaende czekoslovakiske Pavillon at fremdrage et Par
franske Eksempler paa det arkitektoniske Stilfællesskab,
for hvilket Holland danner Udgangspunktet.

Meget hollandsk var
Henri Sauvagc’s lille

[-Transformator-Sta-tion,-]

{+Transformator-Sta-
tion,+} der saas flere
Steder paa
Udstillingen. Da en Del andre,
større Arbejder her af
Sauvage var udført i
en helt anden,
væsensforskellig Stil, kan
man maaske formode,
at dette blot er en
isoleret Studie —
Am-sterdammer-Stilen besidder jo en vis
Lebendighed, der egner sig
for
Udstillingsarkitek-tur. I alt Fald har han
faaet noget livligt ud
af sit Forsøg.
Farvevirkningen er en
Hovedsag — et kraftigt

Henri Sauvage: Transformator-Station. Skulpturen af Therése Schiller (Photo Chevofon)

207

Rob. Mallet-Stevens: Oplysningsbureau for
Trafi-ken i Paris. Hvid Puds, med grønne Kanter. (Foto Pep)

Pob. Maj let-Stevens: Pavillon du tourisme.
Bagved ses Grand Palais (Foto Rep)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:31:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1925/0311.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free