- Project Runeberg -  Samleren / 1926 /
24

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OMKRING GANYMEDES

Kunsthistorikeren Ernst Goldschmidt svarer Direktør Th. Oppermann,
hvis Indlæg i Ganymedes-Sagen Samleren bragte i sit December-Nummer. — Vi
haaber i næste Nr. at kunne bringe et Gensvar fra Museumsdirektør Th. Oppermann.

SAMLEREN bringer hermed Gengivelser efter et Par
antike Statuer, som findes i Torlonia Museet i
Rom. Det er bekendt, at Lærdommen ikke var den
unge Bertel Thorvaldsens stærke Side, han holdt
sig, som Zoega skriver i et Brev til Biskop Miinter, til
An-tikerne, af hvilke et righoldigt Udvalg i Rom frembød sig
til hans Afbenyttelse. Thorvaldsens Ganymedes, der rækker
den fyldte Skaal (Fig. 1) skyldes tydeligt Inspirationen fra
Torlonias Ganymedes Nr. 204 (Fig. 2); ligesom hans
Ganymedes, der skænker (Fig. 3) paa væsentlige Punkter
røber sig som en direkte Efterkommer af Torlonias
Ganymedes, Nr. 277 (Fig. 4), ifølge Kataloget en Replik fra den
alexandrinske Epoke. Dog er visse Enkeltheder i disse
Statuer ikke benyttet i de to ovennævnte, kendte Ganymed’er;
vi ved imidlertid, at Thorvaldsen har brugt dem andetsteds.
I en Ganymedes som 1805 fuldførtes i hans Atelier efter
Bestilling af Grevinde Worontzoff (Fig. 5) har han
benyttet Ørnen fra den ene af Torlonias Statuer i Forbindelse
med selve Figuren fra den anden Statue hos Torlonia; blot

har han udeladt Soklen. I den i Fjor i Paris købte Statue
(Fig. 6) har Ørnen atter faaet sin Sokkel, der er blevet til
en firkantet Plint i Empirens Aand. Pariser-Statuen er en
Sammendragning af Elementerne fra de to Antiker. Ved
Anbringelsen af Kanden langs højre Arm og ved at lade
venstre Arni omfatte Ørnen, er vor Ganymedes blevet en
mere afrundet og sluttet Komposition end Grevinde
Wo-rontzoffs. En lignende Udvikling af samme Figur fra det
aabne til det mere sluttede kan iagttages andetsteds i
Thorvaldsens Produktion: man sammenligne hans Triumferende
Amor med den 5 Aar yngre Amor med Pilen, i hvilken
Vingerne, Hovedet, Armene ligesom har lukket sig mere ind
om Figuren, og saaledes, som vi i vor Figur, givet hele
Statuen en mere rolig og afrundet Karakter.

Hvor megen Vægt man vil lægge paa slige
kunsthistoriske Analogier, saavel som paa et og andet, fremført af
Undertegnede i en Kronik i Politiken (3. Oktbr. 1925), faar
staa hen. Forfatteren, der med Ruelse har erkendt, at han
paa etOmraade, der staarThorvaldsen noget fjernt, maaske

Antik Ganymedes. Torlonia Museet

Ganymedes rækkende den fyldte Skaal. Thorvaldsens Museum

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:32:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1926/0036.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free