- Project Runeberg -  Samleren / 1926 /
49

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OMKRING GANYMEDES

Det i forrige Nummer bebudede Svar af Museumsdirektør Th. Oppermann paa Ernst Goldschmidts
Artikel „Omkring Ganymedes" fremkommer nedenfor. Som det tilfulde fremgaar af Artiklen, har Hr. Oppermann ikke
følt sig overbevist af Hr. Ooldschmidts Argumenter til Fordel for Pariser-Ganymedcs Henføring til Thorvaldsen.

SOM det fremgaar af Hr. Ernst Goldschmidts
Artikel i »Samleren«s forrige Nummer, er han ikke
tilfreds med min Redegørelse for, at den, paa hans
Foranledning i Paris købte Ganymedes Statue,
ikke er af Thorvaldsen.

Sine Modbemærkninger til min Artikel bygger Hr.
Goldschmidt paa en Kronik, som han i Oktober havde faaet
optaget i »Politiken«. Han
skildrer, hvorledes
Thorvaldsen, da han
modellerede sine staaende
Ganymedes Statuer, inspireredes
af to Ganymedes Statuer,
som nu findes i Museo
Tor-lonia, Numrene 204 og 277.

At Thorvaldsen har kendt
Nr. 204 er i høj Grad
sandsynligt; at det samme ogsaa
skulde være Tilfældet med
Nr. 277 er derimod
tvivlsomt, da den muligvis, efter
hvad Visconti oplyser, førsl
er bleven udgravet paa et
senere Tidspunkt. Til
Gengæld har Thorvaldsen
utvivlsomt kendt
Cavacep-pi’s Gengivelse (Tom. I,
Tav. 13) af en beslægtet
Ganymedes, ligesom der
ogsaa skal være Mulighed for,
at han i 1797 i Palermo har
set en Statue af lignende
Type; dette sidste har jeg
dog ikke haft Lejlighed til
at kontrollere.

Angaaende de af mig
fremhævede Afvigelser
mellem Pariser Ganymedes’ Stil
og Thorvaldsens, antyder
Hr. Goldschmidt, at jeg har skrevet, at hans Ganymedes
»maatte være Akrobat for at kunne skænke af en hankeløs
Kande«; jeg skrev, at han holder sin hankeløse Kande paa
en saa unaturlig Maade, at han maatte være Akrobat for at
kunne skænke af den.

Hr. Goldschmidt mener, at Thorvaldsen i sit Selvportræt
har tilladt sig den af mig paaankede paa kryds og tværs
Virkning. Jeg kan ikke se det. Thorvaldsen støtter sig til
»Haabet«, som ganske vist staar skævt paa
Portrætstatuens Plint, men afgjort frontalt paa sin egen. Pariser
Statuens Ørn med den stærke Drejning i Kroppen er anbragt
paa tværs af sit Postament og dette igen paa kryds af
Statuens; Helheden er derved i væsentlig Grad berøvet den
Ro, som er saa karakteristisk for Thorvaldsens
Selvportræt; og i det hele taget for hans Statuer. Ej heller i Thor-

Thorvaldsen: Amor med Buen

valdsens »Vulkan« eller i Skizzen til samme findes, saa vidt
jeg kan se, noget af det omhandlede paa kryds og tværs.

Hvad dernæst Krøllerne angaar, maa jeg tilstaa, at det
er mig ufatteligt, at Hr. Goldschmidt kan skrive: »I hans
(Thorvaldsens) Amor med Buen fra 1814 genfinder vi
næsten samme Krøllekomposition som i vor Ganymedes«.
Jeg kan ikke se andet, end at Forskellen er betydelig. Hos

PariserGanymedes er
Haar-laget saavel som Krøllerne
tynde, hos Thorvaldsen er
begge Dele kraftigt
udviklede.

I Anledning af
Spørgsmaalet om de halvlukkede
Øjne fordyber Hr.
Goldschmidt sig i en Række
Sagen uvedkommende
Betragtninger over, at
Thorvaldsen i sine Relieffer har
fremstillet døde, sovende og
besvimede Væsner med
lukkede Øjne. Dernæst nævner
Hr. Goldschmidt et Par
Exempler paa, at
Thorvaldsen i nogle
Reliefkompositioner har skildret
Mennesker med halvlukkede Øjne.
Disse Exempler er
gennemgaaende grebne ud af
Luften. Vulkan, Johannes
Døber og den skrivende Dreng
har paa de af Hr.
Goldschmidt anførte Relieffer,
Øjnene vidt aabne;
paaVik-toria er Forholdet tvivlsomt,
og Gipseksemplaret af de
syngende Engle er saa
flygtigt udført, at det hverken
beviser det ene eller det
andet. Men det er ikke Thorvaldsens Relieffer, som Sagen
drejer sig om, det er hans Statuer, og blandt dem kender
jeg ikke en eneste med halvlukkede Øjne, og Hr.
Goldschmidt gør det vel heller ikke, siden han ikke anfører
noget Eksempel derpaa.

løvrigt maa jeg, af Hensyn til Hr. Goldschmidt, skønt
det skulde synes overflødigt, fremhæve, at det ikke er en
enkelt eller et Par enkelte af Pariser Statuens Afvigelser
fra Thorvaldsens Stil, der gør, at den ikke kan tilskrives
ham, men at det er det samlede Kompleks af Afvigelser,
som viser, at Pariser Ganymedes, hvad Aand og Stil
angaar, kun har overfladiske Berøringspunkter med
Thorvaldsens Kunst.

I Slutningen af sin Artikel meddeler Hr. Goldschmidt, at
da der i Paris var Tale om at erhverve Statuen, saa tilflød

33

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:32:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1926/0061.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free