- Project Runeberg -  Samleren / 1926 /
160

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

skyer, der senere trak sammen over os, stod vi dog i 1807,
da Skæbnen atter ramte os saa haardt, ligesaa uforberedt
som i 1801.

Frederiksborg ejer kun et større Maleri fra
Bombardementet, men til Gengæld saa meget desto sjældnere.

Det er malet af Eckersberg og forestiller Frue Kirkes
Brand, set fra Nørrevold med Rosenborg i Forgrunden. ■—
Paa Billedet ses en Mængde Figurer: Officerer, Studenter
og Livjægere, ligesom man ser en Saaret transporteres
bort.

Figurerne er Maleriets svageste Punkt, og i det store og
hele staar det langt tilbage for de andre Eckersberg’ske
Originaler til
Bombardements Billederne, —•
i Reglen overordentlig
smukt udførte
Vandfarvebilleder.

Weilbach fortæller
hvorledes dette Maleri
solgtes paa Clemens
Auktion til Chr. VIII,
indgik derpaa i Fr. VII
Privatsamling, for,
efter Kongens Død, ved
Auktion at tilfalde en
svensk Privatmand for
35 Rdl. Senere har
Frederiksborg Musæet
i Firserne købt det af
en Malerihandler.

Er Maleriet
sjældent, saa er Truslews
Gengivelse efter
samme det ikke mindre,
og i min lange
Samlertid er jeg kun stødt paa den to Gange. —• Det bærer
Underskriften: »Bombardementets rædselsfuldeste Nat d.
4.—5. Sept. 1807«, og samme Tekst paa Fransk. Heller
ikke Krohn omtaler dette Billede.

Truslews Gengivelse er et overmaade smukt
Sortkunstblad med ganske diskrete Farver. — Som Kunst betragtet
staar Truslews Blad langt over Maleriet, om end man ikke
slipper for de mindre heldige Figurer, som dog er noget
færre end paa Maleriet.

Under Krigen 1914—18 var der en entreprenant Mand,
som lavede to Billeder af Truslew’s, og kaldte det ene for
Bombardementet set fra Nørrevold, og det andet for
Bombardementet set fra Østervold, men trods den almindelige
Hunger efter de prægtige gamle Ildebrandsbilleder, gjorde
Manden nok kun en skral Forretning.

I Tilknytning til Beskrivelsen af dette Ildebrandsstykke
skal jeg fremsætte den Formodning, at det næppe var
Modhager, som bevirkede at de Congreveske Raketter blev
»hængende«, hvor de ramte, og brændte sig fast. — Af
Konstruktionen af en Congrevesk Raket fremgaar det
nemlig, at Spidsen af Raketten var af Metal, hul, med flere
Aabninger, hvorfra der udspyedes et Stof, som ikke var til
at slukke, og som efter Beskrivelsen maa have været
brændende Fosfor.

Jeg vil ikke slutte Beskrivelsen af dette Maleri uden at

rette en blid Protest mod den overlegne Maade, paa
hvilken enkelte Kunstkritikere har omtalt Ildebrandsbillederne
fra 1807 og deres Betydning. — Ser man nøje efter, er
de saa godt som alle udførte med en Omhu og Akkuratesse
fra Clemens, Lahdes, Truslews og de andre større eller
mindre Kunstneres Side, saa at alene deres topografiske
Værd er betydelig. — Jeg vil slet ikke tale om de originale
Vandfarve- eller Guasch Billeder, som er de prægtigste
smaa Kunstværker der kan tænkes. — At Reproduktionerne
heller ikke, da de udkom, er betragtede som en Slags
»Neu-Ruppinere«, bevises ved, at de større illuminerede Billeder
kostede 10 Rdl. pr. Stk., hvad der i de Tider var mange

Penge. — Enkelte
Eksemplarer har
maaske nok faaet lidt vel
rigeligt med Farver,
men dette maa
tilskrives Travlheden med at
faa Reproduktionerne
færdige, thi
Efterspørgselen var ikke
ringe. —- I den af »det
Kongelige Academie
for de skjønne
Kunster i Anledning af
Deres Majestæters Kong
Frederik den Siettes
og Dronning Marie
SophieFrederikes
Kroning aabnede Salon i
1815«, nød f. Eks.
Clemens
Ildebrands-billede fra Kongens
Nytorv den Ære at
være blandt de
udstillede Kunstværker. — Selv om der maaske til visse Tider
har hersket en Del »Ildebrands-Snobberi«, saa tyder de nu
til Dags betalte høje Priser dog paa, at det store Publikum
forstaar at vurdere de smukke gamle, nu saa sjældent
forekommende Gengivelser af Byens Brand, hvis Flammeskær
den Gang lyste over saa megen Sorg og Jammer.

Endnu er der paa Frederiksborg af mere betydelige
Billeder »fra Tiden« det lille Vandfarvebillede af General
Pey-man, der tager Afsked med Sten-Bille, forinden denne gaar
ud til sin Flaadeafdeling*), — et smukt og sanddru
Tidsbillede!

I lange Tider mentes der, at Eckersberg havde malet
dette Billede. Sen n-Forskeren Sophus Jürgensen har
imidlertid paavist, at Senn er Kunstneren, selv om Eckersberg
vel nok har hjulpet noget til med det maritime. — Iøvrigt
viser Baggrunden, at Billedet aldrig er blevet rigtigt
færdigt. — Af dette Billede har jeg aldrig set nogen samtidig
Reproduktion.

Saa er der Mølsteds Maleri af Willemoes Død, et
Mindesmærke om en tapper ung Søofficers Endeligt. — Helten
blev truffet af en Kanonkugle da han stod paa Karonaden
ved Faldrebet for at se efter Fjenden, han sprang ned og
greb Capt. Rothe under Armen, som førte ham et Stykke

•l Gengivet i Samleren I Aarg. Nr. 5 (Maj 1924). Sophus Jürgensen:
Portraiter fra 1807.

Vor Frue Kirkes tirand set fra Nørrevold. (Eckersberg pinx — Triistew scp.)

110

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:32:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1926/0172.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free