- Project Runeberg -  Samleren / 1926 /
179

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Christi üravlæggelse. Solestnes Kloster. Slutningen af XV. Aarhundrede

og danner tillige ved fremskreden Behandling af Emnerne
det mest fuldstændige iconografiske Hele.

Miniaturen, som fortsætter sin parallelle Udvikling,
Emaillen, som især i Værkstederne i Limoges har vundet
Betydning og opnaaet en europæisk Udbredelse i det
trettende Aarhundrede, og Tapetvævningen, som snart vil
begynde at frembringe Tapeter i Overflod til Slotte og
Kirker, alt yder det Erstatning for hint Maleri, der synes at
mangle indenfor Frankrigs gothiske Kunst. —

Det fjortende og femtende Aarhundrede er for
Frankrigs Vedkommende en Epoke med stærke sociale og
kunstneriske Omkalfatringer, forbundet med økonomiske
Ulykker fremkaldt af Hundredsaarskrigen. Den gothiske
Arkitektur fortsætter sin Udvikling i mere systematisk og
abstrakt Aand, især i den borgerlige Luksus, der breder sig
i de Slotte og Paladser, der har afløst de mere simple
Boliger, som Middelalderens Feudalherrer beboede. Ogsaa i
Gravmælerne lægger der sig i denne Periode en realistisk,
dybt menneskelig Kunst for Dagen; hvor
Portrætbilledet forfines mere og mere og i den religiøse Kunst
afløser dels yndefulde, indtagende og utvungne, dels
kraftige og udtryksfulde Figurer den foregaaende Epokes noble
og rolige Skikkelser.

Miniaturmaleriet som da nød særlig Trivsel fik mægtig
Fremgang med det fjortende Aarhundredes Parisermestre

som Mester Honoré eller Jean Pucelle og siden med
originale Mestre fra Nordfrankrig som Beaitneveu og Brødrene
fra Limbourg og senere, i det femtende Aarhundrede med
det fine og blide Talent Jean Fouquet fra Tours. De
indskrænker sig imidlertid ikke til blot at dekorere og
illustrere de religiøse og verdslige Bøger; disse llluminatorer
indfører deri virkelige Malerier, hvor Følelsen for Naturen
og Livet spiller en stadig mere betydelig Rolle. Man
begynder ogsaa — fraset Manuskripterne — paa Trætavler eller
Alterværker at male Kompositioner af en helt ny Karakter,
som udformes i de flamske og tyske Skoler i det femtende
Aarhundrede. Et af de ældste Portrætter malet paa en
Trætavle er det af Kong Jean den Gode fra Midten af det
fjortende Aarhundrede.

I det femtende Aarhundrede betegner Bourgogne ved
de overdaadige Værker dets Hertuger skaber for deres
Paladser og deres Grave i Dijon en Blomstring uden
Sidestykke. Værker som Philippe den Dristiges Gravmæle og
Moses-Brønden hører til de mest fremragende indenfor den
Periodes europæiske Kunst. Dog afdæmpes denne heltud
realistiske, ofte en Smule tunge og vulgære
Burgunder-Kunst henimod Slutningen af det femtende Aarhundrede
og de Skoler, der paa Louis Xl.s og Carl VIII.s Tid
fremstaar i Frankrigs Centrum karakteriseres ved en ny Ynde,
en mindre voldsom Kraft og en tnere menneskelig Karakter,

117

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:32:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1926/0191.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free