- Project Runeberg -  Samleren / 1926 /
180

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

IPf1GI.G>rauilon)

Franeois Clouet: Marie Stuart (1559)

Det er saaledes Tilfældet med de betydeligste
Mindesmærker fra Slutningen af det femtende Aarhundredes kristelige
Kunst, som det vidunderlige Solesnies-Gravmæle, der er
blevet til i 1496 og under Paavirkning fra de burgundiske
Gravmæler, hvori sporedes det femtende Aarhundredes
Kunstneres dramatiske Sans, afdæmpet ved et nyt
Temperament og samtidig — just paa Overgangen til det, man
kalder Renæssancen — bevarende hele den middelalderlige
kristelige plastiske Kunsts Storhed og Styrke. —

1 det sekstende Aarhundrede foregaar der -— med den
italienske Indtrængen som det typiske Fænomen, der fulgte
efter Carl VIII.s og Louis XII.s Togter over Bjærgene
— en radikal Omformning af den franske Kunst. Den
kommer iøvrigt ikke saa helt bråt. Især paa Slottene fortsattes
omtrent et halvt Hundredaar den Boligens Luksus, som
allerede havde præget det fjortende og femtende
Aarhundrede; det er en indtagende og pittoresk Kunst, der her
udfolder sig med den franske Arkitektur som Baggrund
og smykket med den italienske Dekorations Ynde. Slottene
ved Loire, Amboise, Btois, Azay le Rideau, Chenonceau etc.
er de mest kendte Prøver paa Kunsten i den saakaldte
Ung-Renæssance.

Indenfor Skulpturen betegner Michel Colombe’s og hans
i de forskelligt franske Provinser spredte Elevers Værker
en ejendommelig Sammensætning af Rester af fuldstændig
gothisk Følelse og kunstneriske Elementer laant hinsides
Alperne.

Da imidlertid paa Frants I.s Tid en Række italienske
Kunstnere, Elever af den klassiske Renæssances store
Mestre, en Serlio, en Primaticio, en Benvenuto Cellini, kommer
til Frankrig, er det Resterne af den klassiske Antik, der
holdes højere og højere i Ære og det er Vitruvius’
teoretiske Værker om Arkitekturen, der raadspørges i stedse
stigende Grad og som snart leder den franske Kunst ind paa
de mest udpræget klassiske Veje. I Fontainebleau
udfoldes denne nye Kunst i al sin Pragt i Udsmykningen af
Frants I.s og Henri II.s Slot; her samarbejdede franske
Kunstnere med italienske hos hvem hine hentede Aand og
Metode. Andetsteds sammensmelter en Jean Goujon den
antike og italienske Lære og genopliver, f. Eks. i
Udsmykningen af det nye Louvre sotn Henri II. byggede, Sansen
for den græske og romanske Skønhed i sine Karyatider eller
i sine Fremstillinger af Fama eller Muserne. En Germain
Pilon arbejder efter Primaticio’s Tegninger og rejser i St.
Denis et prægtigt Gravminde for Henri IL, der foruden af
sanddru og ærlige Portrætter af Kongeparret smykkes af
fornemme, klassiske, elegante Fremstillinger af Dyderne.
En Jean Cousin følger baade i sine Kobberstik og i sine
Tegninger til Glasmalerier samt i sine Malerier lydigt den
saakaldte Fontainebleau-Skoles Læresætninger.

Indenfor Portrætkunsten især fortsætter dog andre
Kunstnere som Familien Clouet med at male alvorlige og
sanddru Billeder i gothisk Maner ligesom man i Provins-

Michel Colombe: Den hellige Jomfru (Louvre)

118

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:32:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1926/0192.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free