- Project Runeberg -  Samleren / 1926 /
187

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FRANSKE MALERIER PAA FREDERIKSBORG-MUSEET

Museumsinspektør, Magister Otto Andrup giver en kort, men oplysende Øversigt over den statelige
Række af Værker af franske Kunstnere, som rummes indenfor Frederiksborg-Museets Mure og som er ei
instruktivt Vidnesbyrd om de høje kunstneriske Maal, som indenfor Malerkunsten gennem Tiderne har været
stillet af den franske Nation, der ogsaa paa delte Felt i Aarhundreder har været det førende Kulturland.

å

anlægge et æstetisk Syn paa en historisk Samling
er en Uretfærdighed; thi Genstandene er der
anbragte efter deres historiske Karakter og ikke efter
deres kunstneriske Værdi. Teoretisk set skulde
derfor et daarligt Billede af en stor Mand have større
Værdi for et historisk
Museum end et fortrinligt
Billede af en Ubetydelighed.
Men Livet udvikler sig
heldigvis saaledes, at det i
hvert Fald forekommer
yderst sjældent, at en
ubetydelig Person bliver malet
paa en saadan Maade, at
Portrættet bliver et
almengyldigt Mesterværk
(Rembrandt). Naturligvis
fraregnes her de genreagtige
Menneskefremstillinger som f.
Eks. Frans Hals
excellerede i. Paa den
anden Side bør man kunne
stille den Fordring til et
større anlagt Musæum, at
det indeholder Ting, som
taler til den almendannede
Besøgendes Skønhedssans
og ikke blot til hans
historiske Interesse.

Det nationalhistoriske
Musæum paa
Frederiksborg, hvis Samling af
danske Malerier fra det attende
Aarhundrede i Forvejen var
den kunstnerisk betydeligste
i Danmark, maatte derfor
lægge særlig Vægt paa
yderligere at forhøje sit Ry
paa dette Felt ved at søge
at erhverve Billeder af
danske, som var malede af
betydelige franske Kunstnere
fra dette Tidsrum, hvor
Danmarks og Frankrigs politiske Forbund i saa høj Grad
medførte, at den ypperlige franske Kunst værdsattes
herhjemme.

Interessen for fransk Kunst begynder egentlig allerede
under Ludvig XIV. Dronning Sophie Amalie var stærkt
fransk orienteret, og hendes Smag for fransk Litteratur og
franske Klæder medførte ogsaa Import af franske
Pragtmøbler og lignende. Franske Kunstnere tog Bolig i
Danmark, ikke mindst efter Ophævelsen af det nautiske Edikt;
man behøver blot at nævne Navne som Miniaturemaleren

Louise Renate de Queroualle, Hertuginde af Portsmouth og Aubigny, 1648-1734.
Malet af Jacob d’Agar

Paul Prieitr, eller hendes Søn Christian V.s Hofkunstnere
Maleren Jacob d’Agar, Billedhuggeren Lamourcux og
Mi-niatureemailleuren Josic ßarbette, eller pege paa den
fortrinlige Række franske Guldsmede, som henimod 1700 tog
Bolig i Kjøbenhavn. Jacob d’Agar havde været Medlem af

det franske Kunstakademi.

En i Kjøbenhavn født
Søn af franske Forældre,
Maleren Benoit le Coffre,
skal, før lian vendte tilbage
til sit Fødeland, have
vundet Prix de Rome i Paris.

Det er derfor rimeligt, at
danske Stormænd, hvis
Ud-dannelsesrejser nu næsten
altid gik over Paris, ikke
undlod at lade sig afbilde af
Frankrigs mest berømte
Malere. Fra Hyacinthe Rigamis
Haand ejer
Frederiksborgmuseet saaledes et
fortrinligt lille Billede af Frederik
IV. som Kronprins, malet i
Paris 1693, et Portræt, som
har tilhørt Dronning Anna
Sophie. Fra samme Mesters
Haand besidder det det
store Billede af den danske
Gesandt i Paris Henning
Meyercrone, og Replikker
af Billederne af Frederik
lV.s Ven og Rejseledsager
Frederik Walther og af hans
Halvbrødre Christian og
Ulrik Christian Gyldenløve.

Perioden efter Rigaud er
repræsenteret ved et
desværre ret restaureret Billede
af Nicolas de Largilliért,
forestillende den unge Otto
Christian Skeel, det lovende
Skud af den uddøende
Valløgren af den berømte Slægt.

Af større kunstnerisk Værdi er det karakterfulde og
farvefine Billede, som Jean Marc Nattier i sit berømte Aar
1738 malede af den unge Arving til de skeelske Rigdomme,
Grev Jørgen Scheel, der siden indlagde sig betydelig
Fortjeneste som Kunstens Beskytter og som en virksom Støtte
for den danske Bevægelse, der gjorde sig gældende ved
Juliane Maries Hof og som siden satte sit mest typiske
Spor i Ove Høegh-Guldbergs nationale Politik. Dette
Billede hører kunstnerisk set til Museets største Skatte, og det
byder de udenlandske Besøgende, hvis Interesse for Mu-

125

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:32:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1926/0199.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free