- Project Runeberg -  Samleren / 1926 /
206

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

»Nybrogade ved vintertid«

(Udsigt mod Thorvaldsens Museum)

O. SVENSSONS
STORE FARVELITHOGRAFI

I 11 FARVER
Et af Kjøbenhavns smukkeste Prospekter

Bogladepis 30 Kr., for »Samlerems Abonnenter 10 Kr.

Faas kun direkte fra »Samleren« s Ekspedition: Frederiksborggade 1, Opgang B.
Selve Hilledets Størrelse (uden Kartonen) ca. 45x6(1

En stor og overordentlig dekorativ Vægprydelse

Indrammes uden Kartonen i forgyldt Liste. — Kun ganske enkelte Eksemplarer er tilbage hos Ekspeditionen.
For de Eksemplarer der endnu maatte bero i Boghandelen er den oprindelige
Pris - 30 Kr. — traadt i Kraft.

trent saadan: Overgangen fra
Impressionismen danner Munch, Cecanne, Hodler.
1890 er Expressionismen i fuld Blomstring
med van Gogh og Gaugin. Saa kommer
Kubismen. Det genstandsmæssige
forsvinder næsten helt hos Feininger og Leger,
aldeles og absolut hos Kandinsky. Maleriet
er nu næsten kun farvede Linjer og Flader,
som intet forestiller, men skal virke
umiddelbart, farve- og formmusikalsk.
Blomstring under Verdenskrigen. Efter den
bliver Konstruktivismen førende. Den
interesserer sig ikke blot for Farveformerne, men
ogsaa for Materialernes øvrige Væsen.
Haardhed, Tyngde, Soliditet osv. Vat sættes
i Kontrast mod Staal. Statikkens,
Dynamikkens, Optikens Problemer
gennemstu-deres. For første Qang opfattes Maskinens
Form, Væsen og Produkter æstetisk (ikke
at forveksle med futuristisk Maskin
romantik).

Vi er hermed naaet til henimod 1920. En
ny Fase synes at indtræde. Picasso, som
1915 malede en Mandolinspiller som en
Pyramide af Stave og Streger, brune
Flader og Vinkler, begynder at male
mærkelig haandfaste, kødfulde Menneskikkelser,
røde og blomstrende, overnaturlig store og
af en uformelig, frodig Kolossalitet.
Metz-inger vender sig fra den geometrisk opdelte
Flade mod Cirkusatleter og muskuløse
Beridersker. De unge, som kommer frem, er
egensindige i deres Motivvalg. Paa een
Gang opdager man at Expressionismen

med al Foragt for »det genstandsmæssige«,
som alle andre Skoler, har haft sin
Motivgruppe, fantastisk, symbolsk:
Korsfæstelser og Fødsler (Heckel), Erotik som
blødende, sanseløs Brunst (Kokoschka), blaa
Heste (Marc) og gyldne Køer (Kadar),
hede tropiske Landskaber (Peckstein),
Mennesker og Dyr, vandrende gennem
Skyer, mellem Stjerner og Sole (Chagall).

Deroverfor de nye. Den fantastiske
Drøm, voldsom som et Mareridt, er forbi.
Morgenklarhed er om os. Ikke Madonna,
men en gammel Kone (Dix), ikke Helvede,
men vor egen Tids nærmest
forhaandenværende Hæslighed (Grosz).
Impressionismen interesserer sig for Lyset,
Atmosfæren. Expressionismen er Explosionen ud i
det transcentrale. For ingen af dem har de
haandgribelige Ting Interesse. Mod dem
har dette ny Maleri vendt sig, derfor
forekommer Betegnelsen »Saglighed« mig god.
(»Verisme« lyder som et Skældsord, jeg
ved ikke fundet paa af hvem. Ordene
»Ex-pressionisme« og »Kubisme« er oprindelig
dannet af Fjender som Skældsord).
Ærbødigt løfter disse en ny Krystal mod Lysetog
Undren betager dem, at den ikke smelter,
ikke skifter, men er, som den er, gennem
Evigheden. Sansen for den geometriske
Konstruktion hos deres umiddelbare
Forgængere og samtidige forenes med det
middelalderlige Kirkebilledes Kærlighed til de
smaa Ting: Bille, Blomst, Dugdraabe.
Mens Expressionisternes Lærreder var i

stadig Expansion, havde Tilbøjelighed til
at blive Væg, er Staffelibilledet paany
kommet til Værdighed, mens hine var
dynamiske er disse statiske, mens hine valgte
ophidsende, lidenskabelige Motiver er disse
nøgterne, kolde. Naar hine arbejdede
summarisk, gav i grove Træk det væsentlige,
gennemfører disse miniaturemæssigt,
omhyggeligt i alle smaa Enkeltheder. Det
monumentale erstattes af den fine Enkelthed.
Expressionistens tommetykke Farvelag,
som en raat tilhugget Stens Overflade,
bliver som blankpoleret Metal. Det
expres-sionistiske Billede udvikler sig fra
Centrum efter Diagonalerne i spidse Vinkler,
arbejder sig ud af Rammen, — det ny
slutter sig sammen i den, opbygges efter
den begrænsende Rammekants rette
Vinkler.

Danner disse nye Realister da en sluttet
Skole? Ingenlunde. Bestræbelserne er
begyndt samtidig flere forskellige Steder i
Europa. Det er umaadelig vanskeligt at
faa et nogenlunde fuldstændigt vue over
en Retning som endnu næppe er sig selv
bevidst, men det er dog muligt at adskille
i hvert Fald 9 fra hinanden skarpt skilte
og uafhængige Grupper, hvis foreløbig
førende Navne er:

1. Franskmændene: Picasso, Derain.

Metzinger.

2. Franskmændene: Ozenfant, Jeanneret.

3. Belgieren: Massereel.

VI

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:32:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1926/0218.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free