- Project Runeberg -  Samleren / 1926 /
216

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

rue her end i de Rum, de gamle Lofter før har dækket.

1 dette fulde Lys har vi den fulde Glæde af de kostelige
Ting, Salene ellers indeholder: Pragtstykker af Fajancer;
af Metalarbejder; af udskaarne eller indlagte
Træskærerarbejder; Møbler, snart sværlemmet massive, snart
spinklere fine; yndefulde eller kuriøse Musikinstrumenter;
Gobeliner; Skulpturer og malede Billeder.

Egentlig er dog Malerier ikke Samlingens Styrke, til
Trods for nogle blide og rørende Madonnaer i Filippo
Lippis eller endnu ældre Mestres Stil og adskillige udsøgt
ypperlige Repræsentanter for Højrenæssancens kraftige
Portrætkunst.

Billederne fungerer nærmest som Vægdekorationer, og
strengt taget kunde Væggene godt taale at være stærkere
dekorerede. Men det er aabenbart, at alt Indtryk af
Overlæsning her er skyet. Det havde jo ellers været let nok at
hænge Væggene fulde og skjule den rigelige Gulvplads
med noget af Genbopaladsets Overflod. Her er for en
Gangs Skyld et Museum, der ikke virker ved
Masseudfoldelse som et Lager.

Man tvinges til at se paa de enkelte Genstande, og man
tvinges altsaa — indtil videre — til at betragte dem med
sine egne Øjne tiden Bistand af et Katalog og uden at kigge
efter Stjernerne i Rejseføreren.

Naar da denne almindelige Henvisning til Museo
Bar-dini — mere end en Henvisning kan disse Linier ikke
kaldes — slutter med at udpege et Par af dets mest markante
Værker, løbes den Risiko, at man ved at fremhæve disse
kan have forbigaaet Arbejder af berømte Mestre.

To Statuer, indbyrdes vidt forskellige i Form som af
Væsen, maa enhver Museumsbesøgende lægge Mærke til.

Den ene, i Marmor, af en Moder, der giver sine
Tvillinger Die, behersker den lille Gaard, hvor adskillig anden
interessant Skulptur, mest Fragmenter af dekorativ Art, er
anbragt. Trods en vis Plumphed, der maaske ligestraks
kan virke afskrækkende, synes denne Figur i sin storladne
Holdning og plastiske Følelse paavirket af Antiken, hvad
jo ikke er ualmindeligt i senere middelalderlig Skulptur,
hvor Statuen hører hen. Den vidner paa samme Tid, lige-

som andre af hin Periodes bedste Værker, om en mærkelig
frisk Førstehaands Iagttagelse, maaske mest slaaende i
Maaden, hvorpaa Moderens store Hænder fatter om de
smaa Barnekroppe, morsomt ubehændigt, varsomt og
sikkert alligevel. Saadan tager Moderdyret paa sine Unger.
Figuren kan overhovedet næppe karakteriseres bedre end
som en monumental Fremstilling af Hunmennesket. Hvor
vilde Kai Nielsen have glædet sig over denne Statue!

Museet er saa nyt, at der desværre ikke findes
Fotografier af enkelte Genstande, kun et Par ikke særligt
karakteristiske Interiøroptagelser.

Men da Besøget endnu ikke er generende stærkt, kan
man her uden Indsigelse fra Opsynet tage sin Skizzebog
frem og uforstyrret forsøge med Blyant og Farve at fæstne
Indtrykkene af et og andet, der særligt har fængslet én.

Den saa overordentlig fornemme og levende
Kvindeeller rettere Damestatue, der indtager Ærespladsen i en af
Hovedsalene, har fristet til en saadan Skizze. Trods al
Ufuldkommenhed præsenteres den her for »Samleren«s
Læsere, fordi den dog vist giver mere Begreb om dette
højst indtagende og originale Stykke Portrætkunst fra
Italiens »Quattrocento« end selv en grundig Beskrivelse i Ord.

Det maa tilføjes, at Figurens Materiale er brændt Ler
i varme, lyst brunlige, Farver, Kjolens Blomsterornamenter
rødviolette. Fremstillingsformens Art bidrager naturligvis
i høj Grad til Kunstværkets illuderende Virkning, saa
meget mere som Figurens Stilling og mærkeligt glidende
Bevægelse under den fodside Kjole er givet med sikker
Bevidsthed og Følelse. At Statuen efterhaanden vil vinde Ry
og Popularitet kan der ikke være mindste Tvivl om, og
Kunsthistorikeren vil vel snarere være i Stand til at
opspore dennes Mester end til at nævne ham, der har skabt
den mere grandiose Statue af Moderen. —

For de mange Danske, der er vante til at betragte
»Pen-sione Scandinavia« som deres Hjem i Firenze, er det
tilstrækkeligt at vide, at Museo Bardini ligger i dettes
nærmeste Nabolag. Men ogsaa andre vil let kunne finde det
paa den lille Piazza de’Mozzi, ved hvilken Ponte alle grazie
udmunder paa den »anden« Side Arnoen.

SIDSTE BOGAUKTION HOS SOTHEBY 1 LONDON

Hos Sotheby i London solgtes forleden
et fint og fuldkomment Eksemplar af
Førsteudgaven af Bunnyan’s »Pilgrims
Pro-gress«t 1678 — og opnaaede en
forbavsende Rekordpris: 6800 £; dens oprindelige
Salgspris var 18 pence. Rekorden er saa
meget større og mere forbavsende, naar
man sammenligner den med den Pris, som
paa Burdett-Coutts Auktionen i 1922
op-naaedes for den første Folio-Udgave af
Shakespeare (1623), nemlig 8600 £; i 1864
var Prisen paa den samme Bog 682
Guineas.

Bortset fra »Pilgrims Progress« var
Auktionens højeste Pris 1<800 £, der
betaltes af den næsthøjestbydende paa »P. P.«,
Mr. Gabriel Wells, New York, for et Eks-

emplar af den 1. Folioudg. af Shakespeare
(1623), i det originale Kalveskind, »The
propertv of a nobelman«, og
bemærkelsesværdig fordi den havde Signaturen »T.
Killig«, rimeligvis Skuespilleren Thomas
Killigrew (1621—83), og tilskrevne Noter
med samme eller ihvertfald lignende Haand.
Et samtidigt Pergamentsbind indeholdt to
gode Eksemplarer af Førsteudgaven af to
Seneca-Oversættelser »Hercules Furen«
(1561) og »Thyestes« (1560); begge
meget sjældne, de solgtes for 195 £. Et
Folio-bind indeholdende William Pcnns »Some
account of the Province of Pennsilvania in
America« (1681), 6 Blade, og »A Letter
from New Englaud concerning their
Cu-stoms, Manners and Religion« (1682), og-

saa 6 Blade, opnaaede 165 £; men en endnu
mere interessant Pimn »An account of W.
Penns Travails in Holland and Germany,
1677« (1695), der havde tilhørt Earl of
Ranfurly, en direkte Efterkommer af
William Penn, var et Mæcenatseksemplar af
Forf. forsynet med Dedikationer »For my
dear friend Hannah Callowhill, Jun., W.P.«,
hvilken Hannah blev i 1696 lians anden
Hustru; og bagi Bogen var indlagt et Brev
dateret Sept. 27. 1703 — fra hende til Penn
— opnaaede sluttede 340 £. Et ubeskaaret
Eksemplar af Gervase Markham’s »How to
Chuse, Ride, Traine and Diet both
Hunting-Horses and Running-Horses« (1595) gik
for 250 £.

ceh.

142

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:32:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1926/0228.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free