- Project Runeberg -  Samleren / 1926 /
236

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Josef Nachemsohn

KUNST- & ANTIKVITETSHANDEL

køber og sælger finere

Kunst- og Antikvitetsgenstande

TORDENSKJOLDSGADE No. 1 2.J. HJ. AF KONGENS NYTORV
KØBENHAVN

Undervisning . Bestillinger
Menstre sælges

FRK. AGNES SVEISTRUP

Strandvej 138 A 4. Tlf. Helrup 1617

Anna Knudstrup-Th. Andresen

URANIAVEJ 1 5
KØBENHAVN V.

Fotografiske ’Portrætter

i alle moderne Udfareiser

Optagelser elter nærmere Aftale i vore
Kunders eller i vort Hjem

Telefon: Veater 8497 mellem 10 —S

GAVEgoØEN

Keramik - Batik - Pergamentskærme

UNDERVISNING 1

BATIK

C.9S2I VODROFFSVEJ48 c.9521

tßernhard Snedker

BILLEDSKÆRER OG TEGNER

’üræ-Lysekroner og Lamper

efter originale ^Tegninger

Værksted: SCHACKSCADE 14
Tell Byen 7327


.Socscr m^uuVi

Ixr^p^^ es« •öV55.%as?Jt)
Lampeskærmestel

i ütørste Udvalg

All Tilbehør til Syning af
Lampeskærme

Ældste Og storste Specialforretning

J F. Aas,

Gothersgade 41, Telefon Byen 3920

med, han slaar ikke Enkelthederne sammen
i faa, brede Virkninger, simplifiserer ikke,
nøjes ikke med at give det saakaldte
væsentlige.

Hans Grundanskuelse er (med Nietzsches
Udtryk) at: Seele — das ist etwas am
Leibe. Legemet, Stoffet er ham helligt og
dyrebart, saaledes som det er, at digte
noget ind i, bagved det er for ham en
Vanhelligelse.

Herudfra maa man forstaa den uhørte
og overmenneskelige Smerte, som hæver
hans halvthundrede Krigstegninger over
den talentfulde Skildring til det geniale,
hvidglødende og isnende, frastødende og
henrykkende Udtryk for den uhyggeligste
historiske Begivenhed i vor Menneskealder.
Netop fordi Tingene er ham saa dyrebare,
at han atter og atter har fæstnet dem som
for Evigheden paa sine Lærreder, bliver
Krigens systematiske og vanvittige
Ødelæggelse, Sprængning, Nedbrydning,
Forraadnelse, Forgiftning af levende og dødt,
Uhyret, hvis 77 Hoveder han nagler til
Skændselens Pæl.

Den Serie Raderinger, som bærer Titlen
»Der Krieg« tør sidestilles Goya’s
»Desa-stros della Guerra«. Henri Barbujse, »Le
Feu« og »CIarté«s Digter har skrevet, at
»den, som flængede disse Billeder ud af en
Hjerne og et Hjerte besat af Rædsel og
manede dem frem for os, har set Krigen til
dens dybeste Grund. En helt stor tysk
Kunstner, vor broderlige Ven, Otto Dix,

skabte her i grelle Lyn Virkelighedens
apokalyptiske Helvede«.

Hestekadavret ligger paa den ensomme

Otto Dix: Saaret Soldat. Fra .Der Krieg"

Mark med svullen Bug, hvis Skind er
revnet over de skinnende Ribben, de stive Ben
stritter mod Himlen. Stormtroppen baner
sig Vej gennem Mørket med løftede Haand-

granater, med Gasmaskernes Dødningeøjne
og Dyresnuder. Et hvidt Ansigt, hvor
Blodet risler fra Panden, to vanvittige,
opspilede Øjne, en Mund, skævt fortrukken i
hylende Smerte. To Lig i en halvt
sammenstyrtet Skyttegrav, forsprængt af en
Granat, men siddende, som Døden overraskede
dem, standset midt i en Samtale, for længe
siden, Tøjet er opløst af Regnen, Kødet
faldet fra Knoglerne, det spirer i Jorden, som
er raslet ned omkring dem. Den døende
unge Soldat, hvis halve Ansigt er et
blodigt, ed rende Krater. Og saa
Markblom-sterne: Klokkerne, Margueriterne,
Hundegræsset, Hjertegræsset, som gror og vælder
frem over den mishandlede Jord, fæstner
sine Rødder i Kraniernes Øjenhuler og i
Laarskaalene, breder bløde Tæpper over
Opløsningen: Livet, det evigt milde,
sejrende over Død og Gru.

Dix har ogsaa malet Krigen. 1 Køln har
Byraadet forlangt et Billede fjernet fra
Museet. Arme Byraad. Jeg har ikke set det
Billede, men jeg skulde ikke antage det
for nær saa stærkt som Raderingerne. Der
er nemlig hos denne Kunstner en
paafaldende Sammenhæng mellem de to Slags
Teknik og deres Anvendelse; mens Maleriet
forherliger det værende, helst hæver det
ind i en almengyldig, statisk Evighed, er
det ligesom Tegningen og Raderingen med
sin skarpe utrerende Streg bliver
agitatorisk, villende, fordømmende, Daumier’sk.

Hvilket om muligt i endnu højere Grad

/v

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:32:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1926/0248.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free