- Project Runeberg -  Samleren / 1926 /
241

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Bertel Thorvaldsen: Alexandertoget. üetail

mann og Dorothea« er brudt ud i Taarer og har sagt: »So
schmilzt der Mennsch an seinen eignen Kohlen«, saa maa
vi da tro paa en levende Flamme. Ingen, der overhovedet
kan føie digterisk, vilde vel have kunnet unddrage sig
Fortryllelsen ved denne klassiske Digtning om det »rent
menneskelige«.

Hvis vi imidlertid analyserer denne Idé om det »rent
menneskelige«, saa afslører den sit Indhold som en
noget kvindeligt farvet Familiefølelse, og formelt som
en Inderlighed, der er skræmt bort af Omverdenens
grufulde Virkelighed. Ligesom en Bedstemoder glæder sig over
sine Børn, sine Børnebørn og muligvis sine Børnebørns
Børn, d. v. s. over deres Tilværelse og Nærværelse, deres
Iegemligt-aandelige Væren og føler det rytmiske
Sammenspil i Levealdrene, hver Livsfases særlige Værdi, og dog
føler sit eget Væsens typiske Udfoldelse i det hele,
saaledes finder ogsaa det rent menneskeliges Digter og
Kunstner sin Tilfredsstillelse i den menneskelige Tilværelses
Naturform, i dens psyko-fysiske Typik som saadan og føler
sig mindre som Liebhaber end som Fader til velopdragne
Børn. (Man vil her ikke kunne overse, at Mennesket i sin
Egenskab af Naturform, forherliget som Naturform
absolut stadig bliver paa denne Side af sin egentlige
Bestemmelse. Derfor er Lidenskaben altid den hvilendes
veltem-pererede Klima overlegen og i Grunden er vel ogsaa al Bil-

ledhuggerkunst noget andet end statisk Form.) — Hos
Thorvaldsen er da saaledes Fremstillingen af det barnlige,
eller ihvertfald af en med Børn beslægtet, i særlig Grad
med Børn følende Menneskelighed i Overvægt, medens
det erotiske Motiv hos ham næsten falder bort eller højst
fortoner sig i en vis Ømhed. For Thorvaldsen er den rene
Menneskelighed en næsten uerotisk Menneskelighed.
Derfor maatte det religiøse egentlig ligge ham særlig fjernt
og dog tilhører hans mest bekendte og mest yndede
Arbejder det religiøse Omraade. — Det er næppe for
meget sagt, naar man hævder, at hans velsignende Kristus er
blevet den nyere Protestantismes anskuelige
Kristus-Fore-stilling i det hele taget. I talrige fromme Protestanters
Værelser er den formindskede Gentagelse, der i flere
Henseender virker mere overbevisende end den noget tomme
Original i Frue Kirke, blevet Midtpunkt og Støttepunkt
for den religiøse Fantasi og er et af de sjældne Værker
indenfor moderne Kunst, der langt udover den æstetiske
Sfære virker paa Massernes naive Bevidsthed.

Meget udbredt og yndet er ogsaa den formindskede
Gengivelse af Daabsengelen. Her er derimod omvendt
Originalen Reproduktionen overlegen paa Grund af
Materialebehandlingen. Denne Døbefont i poleret Marmor er efter
min Anskuelse Thorvaldsens bedste Værk indenfor det
religiøse Omraade. Her er et virkeligt levende Træk af aaben,

Hertel Thorvaldsen: Alexandertoget. Detail

155

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:32:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1926/0253.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free