- Project Runeberg -  Samleren / 1926 /
243

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Relieffet giver Afkald paa Rundplastikens
tre-dimensionale Realisme og dog er Fladen, som det hæver sig op fra,
mere Rum end den, hvorpaa en Tegning findes. 1 Relieffet
findes der Begyndelse til Arkitektur, til arkitektonisk
Rumskabelse, Rumbetvingelse, Rumdigtning. Relieffets Rum
bevarer ved sig stedse noget af en Trolddomshule, der er
fjernt fra Virkeligheden. Realisme er en Uting indenfor
Relieffets Grænser. Derimod er det fortrinligt egnet til al
Slags Stilisering, til en Æventyrstil og Æventyrleg, der
glider over i det rent Dekorative. Relieffet er paa sin Vis
det synlige Moderstykke til Inderligheden...

Man kan ogsaa godt tænke sig Thorvaldsens plastiske
Fylde ind i et saadant idealt Rum, ind i de Saliges
Land, hvor »Jammerens mørke Strøm« ikke længere
bruser afsted, hvor en stedse blomstrende Ungdom har
nok i det: at være. Fordi hans Fremstilling har noget
af Opfyldelsen af det ideale Rum ved sig, fordi
Formningen af dette Rum stedse er den stiltiende Hovedsag, er
Thorvaldsens Kunst mere end andres saa at sige
fortællende. Dog er det ikke saa meget den enkelte Figur, som
det der sker mellem Figurerne, der er Hovedsagen.
Uvilkaarligt tænker man sig hans Figurer ind i et Landskab.
Ganymedes, der fodrer Ørnen, hører ligesaavel som den
skænkende Gudesøns følsomme bløde Former til i en

Olymp, Løven fra Luzern skylder dette, her ogsaa i
Naturen oversatte, Princip sin Virkning, Amor med Delfinen
og Amor med Løven, Amor og Psyke, Natten og mange
andre Værker hører herhen.

Dekorativ Rumudfyldelse er særlig Alexandertoget.
Hel-hedsvirkningen viser sig bedst i Gipsgengivelsen under
Tøndehvælvingen i Museets store Udgangshal. Men det
lønner sig ogsaa at fordybe sig i Detaillerne især i de
Ryttergrupper, der følger efter den paa sin Triumfvogn
staaende Alexander. Det er to Strømme, der søger
hinanden paa denne Frise, mødes dér og flyder ind i hinanden.
1 den episke Ligevægt, som Fredens her rytmisk gentagne
daglige Sysselsættelser skaber, drager Asiens Folk
Alexander imøde med deres Dyr og Gaver. Fra den anden Side
kommer Krigens dramatiske Element, derpaa den tidligere
overordentlige, sejrskronede Daad; dér flammer
Foraars-uvejrets Lyn, der bringer Jorderiget Forløsning... Netop
dette Møde, dette hellige Bryllup er det vidunderlige i
Fremstillingen. Egentlig tænkt som til en Forherligelse af
Napoleon hviler det skæbnesvangre Øjeblik, som Europa
dengang gennemlevede, over dette Værk af Thorvaldsen.

Vor Interesse for ham er som nævnt overalt nærmest
historisk. Men der bagved findes en ikke-tidsbestemt
Symbolik, hinsides al Tid, der føres indad mod Sammensmelt-

Thorvatdsen: Potocki Thorvaldsen: Amor og Psyke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:32:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1926/0255.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free