- Project Runeberg -  Samleren / 1926 /
328

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

LIDT INDSIGELSE

HERR Magister Bundgaards
Fødsels-dagsartikel om Johan Rohde i
Samlerens forrige Hefte frister mig til
at korrigere et og andet i Oplysningerne om
»De frie Studieskolers«, specielt
Zahrt-manns Skoles Opstaaen og første
Begyndelse.

Den, der i al Almindelighed søger
paalidelig Besked om denne Sag kan
henvises til Xylograf Hendriksens
Zahrtmann-Bog, hvis Redegørelse støtter sig til
Meddelelser fra gamle Elever, væsentlig Johan
Rohde.

Frantz Schwartz var jo ganske rigtigt,
som Magister Bundgaard skriver, den
Kunstner, de unge Oprørere mod
Akademiet først henvendte sig til med Anmodning
om at være deres Lærer; men det er
misvisende, naar det siden hedder: »Efter kort
Tid blev Schwartz ked af Lærergerningen,
men han mistede ikke derfor Interessen for
Sagen. Han fik Tuxen til at overtage det
(?), og under hans kyndige Ledelse etc.«.

I Virkeligheden vedblev Schwartz en Tid
endnu at undervise paa Skolen, idet han
overtog dens yngste Elever og dannede en
Slags Forberedelsesklasse for Tuxens og
Krøyers Skole.

I Hendriksens Bog hedder det:
»Akademiets Forsøg paa overfor Staten at
fraraade Understøttelser til Skolen maatte
dog modarbejdes. J. Rohde siger herom:

»For nu at kunne godtgøre i det mindste
rent formelt, at Skolen kun optog de
saakaldte »Viderekomne« og ikke Begyndere
som dem, der besøgte Akademiets
forberedende Klasser, paatog Frantz Schwartz sig
at »forberede« saadanne Elever, som Tuxen
og Krøyer ikke mente at kunne betragte
som viderekomne. Et Skjærmbræt blev
stillet op i Atelieret (paa det gamle
Halmtorv?), nogle Gibsbuster, Vaser og
Krukker anskaffedes, og her havde saa Schwartz
sin lille private »Forberedelsesskole« til den
egentlige »Studieskole«. Efter et Aarstids
Forløb blev Schwartz imidlertid træt og
foreslog Zahrtmann, der i November 1884
vendte hjem, at fortsætte dermed«.

Jeg tvivler ikke om, at dette har sin
Rigtighed, saadan er vel Forberedelsesskolen
begyndt. Men da jeg i Efteraaret 1884
søgte Optagelse paa »De frie Studieskoler«

og i den Anledning gik op til Frantz
Schwartz, som gav mig Adgang til sin
Klasse, havde denne sit eget Lokale i et
Atelier paa Filippavej. Dens yngste Elev,
som blev optaget omtrent samtidig med
mig, var Johannes Larsen, den Gang kun
15—16 Aar gammel; desuden besøgtes
Skolen bl. a. af Niels Mollerup, tidligere Elev
af Kyhn og siden Tegnelærer ved
Birkerød Kostskole, Fætrene Kongstad Petersen
og Kongstad Rasmussen, Th, Oppermann,
Niels Holsø, Kierkegaard, der senere
opgav Kunsten for Theologien, Nordmanden
Munthe Berg, den tidligere Xylograf Emil
Mortensen, og Niels Hansen, en fynsk
Malersvend, den eneste af os, som senere sögte
ind paa Krøyers Skole — muligvis endnu
nogle flere, som jeg ikke mere husker.

Dette Hold af Elever var det, Zahrtmann
overtog, da han efter Juleferien t Januar
1885 begyndte sin Lærervirksomhed i det
store Atelier øverst oppe i Hotel Fønix ud
mod Dronningens Tværgade, hvortil
Skolen samtidig var forlagt. Vi havde aldrig
været Krøyers Elever.

Saa vidt jeg ved, gjorde Zahrtmann det
til en Betingelse for sin Overtagelse af
Skolen, at han ikke vilde have den
betragtet som en Forberedelsesskole. men selv
føre Eleverne videre. I Hendriksens Bog
staar, at han først senere, da han blev
kendt med Eleverne, hvis Antal imidlertid
var vokset baade kvantitativt og kvalitativt,
— om man tør bruge dette Udtryk —
stillede denne Fordring. Jeg tør ikke benægte,
at dette maaske kan være rigtigt. Ligeledes
har det — om end kun delvis — sin
Rigtighed, naar Magister Bundgaard skriver:
»Zahrtmanns Skole blev »Studieskolernes«
Smertensbarn. Der gik de forfærdeligste
Rygter om den: Eleverne skiftedes til at
staa Model for hinanden, naar de da ikke
spillede Klink eller Violin. En særlig
mislykket Fyr fortalte man, at Zahrtmann
havde taget, fordi han sgu havde en dejlig
Sangstemme.«

Disse »Rygter«, som Forfatteren jo ikke
giver ud for andet end hvad de var, kunde
faa mig til at opfriske lyse Minder fra min
lykkeligste Ungdomstid, men det er jo ikke
Meningen med dette Indlæg.

Rygtet om Eleverne, der stod Model for

hinanden, var rigtigt. Af Modelpengene
henlagdes Halvdelen til et Fond, som skulde
anvendes til et større Gilde paa Atelieret.
Vi var fattige og fandt herved Udvej til
en Festaften, vi ellers ikke kunde tillade os.
Det er ogsaa rigtigt, at der i
Frokostpav-sen, naar Foraaret nærmere sig, og Døren
til »Taganlæget« kunde aabnes, blev
spillet Klink derude, hvad maaske til Tider
nok kunde forlænge den reglementerede,
halve Times Pause. Og Violinspillet! Ja,
Tycho Jessen var »Zahrtmændenes«
ypperlige Violinist, som Georg Seligmann var
»Krøyernes« Cellist, men Koncerterne paa
Zahrtmanns Skole fandt Sted efter endt
Aftenkursus. Det var der ingen Grund til
at forarges over.

Men Rygtet om »Umuliusen« med den
dejlige Sangstemme, som skaffede ham
Adgang til Skolen, har intet paa sig. Vistnok
var Zahrtmann, saa strengt han ellers
optugtede os, lidt for tilbøjelig til at aabne
Døren for Amatører og Dilettanter, men
det hang sammen med hans
Samvittighedsfuldhed og Angst for at nægte nogen
kunstnerisk Mulighed Lejlighed til at udfolde sig.
For Resten var der ogsaa en og anden af
dem, der viste sig temmelig umulige som
Elever, der dog siden blev gode Kunstnere.
Lad det i denne Forbindelse være tilladt at
nævne en Mand som Hans Knudsen — han
vil ikke tage mig det ilde op. Desuden gav
Zahrtmann sine Elever
Medbestemmelsesret om, hvem der burde optages, og alene
af den Grund er Tilfældet med den
stem-mebegavede Umulius temmelig utænkeligt.

Min Indsigelse kan og skal ikke opfattes
som smaalig eller fjendtlig Protest mod
Unøjagtigheder i Herr Magister
Bundgaards Artikel. Men det er ikke første
Gang, jeg har mødt fejlagtige Angivelser
af disse »frie« Skolers Form og Tilblivelse
— jeg mindes f. Eks. saadanne fra Carl
V. Petersens Bog om Larsen Stevns — og
hvorfor skal der uimodsagt danne sig Sagn
og Myter om Institutioner, der har spillet
en Rolle i vor Kunst, og hvis
Grundlæggere og Parthavere endnu lever. Vi har, synes
mig, Forpligtelse til at protestere. Til
syvende og sidst er det jo i danske
Kunsthistorikeres egen Interesse at faa saadanne
Fejltagelser korrigerede. Nic. Lützhöft.

DRONNINGEN AF ENGLANDS DUKKEB1BLIOTEK

Det storslaaede Dukkehus, som engelske
Kunstnere skabte til den engelske
Dronning, og som var en af
Wembley-Udstillin-gens Hovedattraktioner, indeholder ogsaa
et Bibliotek; der atter er et Vidunder for
sig. Om dette Dukkehus har den engelske
Forlægger Methuen udgivet et Pragtværk i
to Bind: »Bogen om Dronningens
Dukkehus«. Billedudsmykningen af disse bitte
smaa Bøger har 600 engelske Kunstnere

udført i smaa Malerier, Raderinger og
Tegninger, og af disse 600 Miniaturer, afbildes
200 i Bogen. Desuden indeholder Værket
Fotografier af alle Dukkehusets Etager og
Værelser set fra alle Sider.

Andet Bind af Pragtværket er ganske
helliget Biblioteket. Til dette har 170
Forfattere bidraget med ganske smaa, kostbart
indbundne Briger, der alle er haandskrevne,
for Størstedelen af Forfatteren selv. Den

engelske Dronnings Dukkebibiiotek faar sin
særlige Værdi derved, at de fleste Bøger
tillige er Autografier af berømte
Forfattere og Indholdet er egentlig forfattet i
dette øjemed. Blandt Skattene findes en
Udgave af Kiplings Digte, skrevet af ham
selv og udsmykket med talrige Tegninger.
Den lille Bog var, da den blev udlaant til
Reproduktion, forsikret for 500 Pund
Sterling.

XIV

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:32:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1926/0340.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free