- Project Runeberg -  Samleren / 1926 /
341

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

JAN STEEN

I ANLEDNING AF HANS 300-AARIGE FØDSELSDAG

Den russiske Museumsmand og Kunsthistoriker, Dr. Arist Pander, der vil være Samlerens Læsere
bekendt fra tidligere Artikler, skriver denne Gang om Jan Steen i Anledning af 300 Aars fubilæet.

ENHVER større eller mindre Malerisamling plejer at
byde paa en eller flere saakaldte »Perler«, som
dog langtfra altid svarer til »Publikums Yndlinge«.
Det ligger nemlig i Sagens Natur, at et Billedes
Værdsættelse fra Kunstkenderes og de jævne Besøgendes
Side saare ofte afviger fra hinanden, idet de førstnævntes
Opmærksomhed fortrinsvis vil rette sig mod et i
kompositionelt, koloristisk
og andre Henseender
fremragende
Mesterværk, medens de
sidstnævnte i Reglen
vil foretrække et
Værk, som tiltaler
dem ved sit Emne ei-

ler
Stemningsind-hold. Men heldigvis
findes der ikke saa
faa Kunstnere, som
paa Grund af deres

Billeders særegne
Samklang af Indhold

og Udtryksmidler
fuldtud vil kunne
tilfredsstille begge
Parter, baade den
kræsne Kunstelsker og
det almendannede [-Gennemsnitsmenneske.-]
{+Gennemsnitsmenne-
ske.+}

Dette Forhold
gælder ikke mindst den
hollandske
Malerkunst fra det 17.
Aarh., der i
Modsætning til de samtidige
kunstneriske Ydelser
i de romanske Lande
(Italien, Frankrig,
Spanien og delvis Belgien) sotn oftest er blottet for en
elegant Storladenhed, den barokke Patos og det dramatiske
Sving, men som til Gengæld fængsler os ved en inderlig,
kærlig og sandfærdig Opfattelse af Mennesket og dets
nærmere og fjernere Omgivelser (Portræt-, Genre- og
Landskabsmalerkunsten).

Navnlig paa Genrekunstens Omraade er de hollandske
Maleres Fremstilling af de forskellige Hændelser, som
udgør saavel Bondebefolkningens som Borgerhjemmenes
dagligdags Liv, præget af en aldeles forbløffende kunstnerisk
Realisme. Derom vidner baade Vermeer van Delft’s fint
afstemte Interiørbilleder, Metsu’s henrivende Scener fra
Torvet og hyggelige hollandske Hjem, Terborch’s nydelige
og elegante Smaaportrætter af vægtige Medborgere, Dou’s

Portræt at Jan Steen’s Hustru (Haag)

sirlige Smaabilleder og Adrian van Ostade’s djærve, men
kostelige Bondebilleder. Dog ingen af de nævnte
Genremalere har opnaaet en saa almen Beundring, som Jan
Steen, hvis Billeder er en uudtømmelig Nydelseskilde for
Kunstinteresserede paa alle Dannelsestrin. Hans
fortroligt snakkende Malerier hører netop til de »Perler«,
til hvilke enhver, selv den trætte Museumsbesøgende altid

vender tilbage for at
hvile og nyde, uden
at være nødt til at
indlade sig paa
vidtløftige Spekulationer
over Billedets
»indre« eller »ydre«
Betydning.

Jan Steen, over
hvis Liv og
Virksomhed der i det
følgende skal kastes nogle
Strejflys, hører til
den Række af
Kunstnere, som mest har
bidraget til at fæstne
Hollands
Berømmelse paa Malerkunstens
Omraade i senere
Generationers
Bevidsthed. Forlængst
har en objektivt
dømmende Efterverden

rettet Datidens
gængse Mening om

Kunstneren, som
hans Samtidige
ansaa for at være en
næsten altid svirende
Krovært og Dilettant.
Selvom han næppe
kan gøre Krav paa at
blive nævnt i samme Aandedrag som Rembrandt og
Vermeer, indtager han alligevel en Hædersplads indenfor den
hollandske Malerkunst fra det 17. Aarh., hvilket i en
overvejende Grad skyldes hans særlige Evne til med
Kunst-nerhaand at fastholde paa Lærredet eller Træet sine fra
den nærmeste Omverden hentede Indtryk, hvad enten det
nu drejer sig om en morsom Oplevelse eller en tilfældig
Iagttagelse. Jan Steen’s Alsidighed, hans enestaaende
Humor, hans ualmindelige Sans for Situationernes Komik
tilsammen med en fin kunstnerisk Følsomhed gjorde ham
skikket til at gengive sine Medborgeres Liv i al dets
brogede Mangfoldighed, i Modsætning til en stor Del af de
før nævnte Genremalere, som først og fremmest har været
saa at sige Specialister i at skildre deres Samtidiges Liv

vin

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:32:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1926/0353.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free