- Project Runeberg -  Samleren / 1926 /
344

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

men næppe
nogensinde er de
ligefrem frivole.
Man bør huske
paa, at selv en
saa
»aabenhjer-tig« Skildring,
som hint
henrivende Billede i
Bredius -
Samlingen med den
halvnøgne Pige,
der staar oprejst
i Sengen og
driller en gammel
Mand, er en
barnlig Spøg i
Sammenligning
med den
moderne Parvenuepe-riodes Genremalere, som f. Eks.
George Grosz’s
Tegninger. —
Drejer det sig i det sidstnævnte og lignende Tilfælde
ligefrem om Karikaturer, hvis rent kunstneriske Værdi saare
ofte kan betvivles, saa skal det heller ikke nægtes, at ogsaa
i Steen’s Produktion Interessen for Fortællingens Indhold
eller Vittighedens Pointe
mangen Gang indtager en
altfor fremtrædende Plads;
dog skyder man utvivlsomt
over Maalet ved at kalde
hans Billeder for
Illustrationer. Selve
Kendsgerningen, at Indholdet hist og
her favoriseres paa
Bekostning af den
kunstneriske Opfattelse, varsler
allerede Overgangen til det
18. Aarhundredes
Grund-anskuelse og
Genrekunstens Betydning.

Ud fra de omtalte
Synspunkter vælger Steen
Motiverne til sine Billeder,
hvis kunstneriske
Behandling, som ovenfor antydet,
ikke altid svarer til
Forventningerne, hvorimod
det ikke tilstrækkeligt nok
kan fremhæves, at hans
bedste Billeder udmærker
sig ved en sjælden
malerisk Følsomhed og en
udsøgt Smag i Farvevalget.
Steen har helliget sin
Virksomhed næsten
udelukkende Genremalerkunsten,
som i den Grad har paa-

virket hele hans [-Opfattelsesmaa-de,-]
{+Opfattelsesmaa-
de,+} at han ogsaa
i de forholdsvis
faatallige
Tilfælde, hvor han
maler Portrætter
eller bibelske og
historiske
Emner, benytter det

overleverede
Indhold kun som
Paaskud til en
personligt
præget Fremstilling
af genreagtige
Motiver, som f.
i »Brylluppet i
Kana« hos Sir
O. Beit i London
og i Galleriet i
Dresden, i
»Samson og Dalila«
paa Museet i
Køln, i »Antonius og Kleopatra« i Malerisamlingen i
Göttin-gen (Universitet) o. s. v. Karakteristisk for Steen og typisk
for den kunstneriske Anskuelse paa hans Tid er Portrættet
af Bagermesteren Arent Oostwaard, som kan tænkes malet

under Metsu’s Paavirkning.
Kendte man ikke
tilfældigvis den fremstilledes Navn,
vilde man næppe komme i
Tanke om, at det drejer sig
om et Portræt af en
bestemt Person, thi i den
Grad dominerer de
genreagtige Motiver over de
individuelle Træk.

Et flygtigt Øjekast paa
lians Selvportræt i London
eller paa det henrivende
Portræt af hans Hustru
(Haag, Privateje) giver os
et klart Indblik i den
muntre og fornøjelige
Atmosfære, som overalt møder os
i hans Skildringer fra den
jævne Borgerstands Liv og
Færden paa Gaden og paa
Torvet, paa Kermessen og
i Krostuerne, i Guds frie
Natur og i den hyggelige
Dagligstue. De nævnte
Portrætter af Jan og
Mar-grit Steen er en Slags
Symbol paa den hollandske
Befolknings Forkærlighed
for Musik, ligesom det
store Antal af hans
Fremstillinger af »syge, feber-

„Bønnekongen" (Cassel)

Præstens Formaning (Haag)

vin

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:32:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1926/0356.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free