- Project Runeberg -  Samleren / 1927 /
3

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Den udvalgte Prins Christian, Chr. IV.s Søn. Formentlig af Peter lsaacsz.

■skulde naa Verdensberømmelsen. Samtiden beretter, at
hendes Billede af Kongen behagede ham saa stærkt, at
han lod flere Billeder af Personer af sit Hof og en Række
af Italiens Skønheder udføre af hende, og derved bidrog
meget til hendes Ry. Disse Arbejder har Slotsbranden vel
fortæret; som et Minde var kun Dresdner Pastellen med
Kongens melankolske og livstrætte Udtryk. Dette meget
smukke og værdifulde Portræt viste det saksiske
Ministerium os den Venlighed at lade Frederiksborg erhverve, og
vi er derved blevet et karakterfuldt historisk Kunstværk af
ikke ringe Betydning rigere.

Fra en hjemlig Herregaard fik Museet tilbudt et meget
nydeligt Portrait af Frederik VI’s Datter Vilhelmine,
Frederik VII’s første Hustru og senere Kong Christian IX’s
Svigerinde. Det var fælt behandlet; men en Rensning lod
det fremtræde som et, endog særlig smukt Arbejde af
C. A. Jensen. Det viste sig at være signeret og dateret 1828.

De mangeaarige, ofte genoptagne Forhandlinger i
Dresden gjaldt ikke blot det ovennævnte Billede fra Galeriet,
men ogsaa en Række Portraiter af det danske Kongehus,
der i Tidens Løb som Gaver eller ved Arv var kommen
i den sachsiske Fyrstefamilies Eje, Portraiter, hvis
kunstneriske Værdi maaske ikke er overvældende, men som i
dette brandhærgede Land har en ikke ringe kunsthistorisk
Interesse, fordi de, sammenholdt med Arkivernes
Meddelelser, kan blive af dokumentarisk Betydning. Det lykkedes
endelig i Sommer at bevæge den sachsiske Kongefamilie til
at overlade Frederiksborg nogle og tredive af disse
Malerier, alle Fyrsteportraiter, med Undtagelse af et
saakal-det »Christian V-Portrait«, som i Virkeligheden forestillede
Ulrik Frederik Gyldenløves ældste, af Kongen ikke
anerkendte Søn, Grev Voldemar Løvendal. Blandt dem var

Den udvalgte Prins Christian, Chr. IV.s Søn.

der ogsaa et meget smukt. legemsstort Portrait af
Christian III’s Svoger og Frederik II’s Svigerfader Hertug
Ulrik af Meklenborg, et stateligt og kostumehistorisk saare
interessant Billede, som formentlig — trods den daarligt
udførte Haand — hører under den til Hans Knieper
henførte Gruppe, hvoraf Hovedbilledet brændte paa
Frederiksborg 1859.

Der fandtes ogsaa flere nydelige Billeder af Christian
IV’s Søskende, Malerier af Kunstnere som Remmert Peters,
Nikolaus Umbhøfer og Jacob van Doort, og nogle særligt
indtagende Portraiter af Christian IV’s Børn, malede 1618,
dette i dansk Kunsthistorie saa mærkelige Aar, hvor
Pengene endnu flød rigeligt i Kongens Kasse fra Sundtold og
Len, saa at han havde lette Udveje for at smykke sine
ny-skabte Slotte, Rosenborg og Frederiksborg, med Malerier.
En større Stab af Kunstnere var sysselsat med Værelsernes
dekorative Udstyr. Vi kender fra 1618 og 1619
Udbetalinger ti! Søren Kiær, der havde Stillingen som Kongens
Kon traf eier, til Frantz Cleyn, som netop i de Aar ikke blot
fik Betaling for nogle af de gamle Loftsmalerier til
Rosenborg (Engelsborgfyrværkeriet, som nu hænger paa
Frederiksborg), men ogsaa for et Kontrafej af Prins Kristian, til
Weinhold Thim, der sammen med Cleyn fik overdraget
Hovedparten af Rosenborgudsmykningen, til David Hartmann,
der havde Bestillingen som »Prinsens« Maler, til Remmert
Peters, der udtrykkelig omtales som den, der i disse Aar
har malet Prinsens og de unge Herrers (Hertugers)
Kon-trafeier, til Peter lsaacsz, der ikke blot var Storleverandør
af fremmed Kunst, men ogsaa ofte leverede Kongen sine
egne Værker, og om hvem vi ad anden Vej (Kobberstik)
ved, at han havde de unge Prinser til sine Modeller i disse
Aar, og endelig til hin mystiske døvstumme Hollænder Ca-

3

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:32:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1927/0029.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free