- Project Runeberg -  Samleren / 1927 /
10

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KARIKATURER FRA STRUENSEETIDEN

Vor Medarbejder Sophus Jiirgensen fortsætter en tidligere her i Samleren
paabegyndt Afhandling om Wiedewelts Karikaturer og denne Gang med et netop
i disse Tider saa aktuelt Emne som Støvleth Kathrine og hendes Samtid.

(Tilslutning til Artiklen: »De første danske
Portrætkarikaturer« i Samlerens Februarhefte 1926 bringer vi
denne Gang nogle Portrætkarikaturer af Wiedewelt,
som i Løbet af det svundne Efteraar har .erhvervet sig
en vis Ny-Aktualitetens Interesse.

Wiedewelt har ikke ønsket at dele Skæbne med en
P, A. Heiberg, en Malthe
Conrad Brun eller en
Kobberstikker Georg Christian
Schule, der paa Grund af
deres altfor frimodige
Udladeiser gennem Pen og
Blyant maatte ryste
Fædrelandets Støv af deres
Fødder, og han gemmer derfor
forsigtigt Tegningernes
Brod bag maskerede
Underskrifter, Allegorier og
Symboler, der nu gør
mange af dem til sande
Billed-gaader.

Til de sværeste at gætte
hører imidlertid ikke
omstaaende Tegning; den viser
os Lykkens Gudinde
»Fortuna« springende over en
»Afgrund« og med ødsel Haand
uddelende sine Gaver til
Menneskene — rettere
Mændene — under sig.
Men ret snart gaar det op
for os, at det er lidt smaat
bevendt med
»Gudeligheden«. Hendes Antræk leder
i lige Grad Tanken til
Vandkunsten som til
Olym-pos, hendes
Overflødighedshorn er simple Poser, der
fornemmeligst indeholder
Penge, Titler og Ordener,
den ene ender endog bagud som en Pisk, og ud af den
falder — kan vi tro det? — en Skarpretterøkse! Hun har
dertil paa Benene Skaftestøvler — med Sporer, militære
Halvstøvler, Støvletter eller Stiefeletten, som de dengang
kaldtes.

Opløsningen er klar. Vi har for os en satirisk Tegning
over Støvletkatrine og hendes Forhold til Hoffet. Sin
Løbebane begyndte hun med at bringe Støvletskræderens
— sin Stedfaders — Frembringelser rundt i
Officerskvar-tererne, og nu har hun gjort Springet over Afgrunden, der
skiller Folket fra Enevoldskongen. Er Pisken ikke den,
hvormed hun regalerede sin kongelige Elskers Rygstykker
til hans sære Husvalelse? Genkender vi ikke Oldenborge-

Wiedewelt: Karikatur over Magnus Beringskjold, fængslet i Kastellet 1782.
Blyantstegning.

rens Træk i den Mands Ansigt, der med sine Hænder
fortvivlet klamrer sig til hendes Klædebon, mens en anden
Haand brutalt trækker ham bort fra den Elskede ved
Haaret? Hænderne er Bernstorffs, og de, der fanger
Bøddeløksen — Struensees og Brandts. Endnu bilder vi os ind at
kende Holcks frivole Træk i Manden, der peger, og maaske

Danneskjolds længst
tilhøjre.

Vi betragter det ikke som
vor Sag her at opfriske
denne berygtede Dames
Generalieblad; næppe nogen
anden Kvinde i det attende
Aarhundrede har som hun,
til vor Tid, beskæftiget
Sindene. Kommenteret af
Historien, gjort til Genstand
for videnskabelig
Forskning, Hovedperson i
Romaner og Skuespil er der
Kilder nok at øse af. Vi har
kun villet henlede
Opmærksomheden paa en glemt
Tegning, der ud fra et
personligt Syn og paa kunstnerisk
Vis illustrerer et interessant
Afsnit af vor Historie.

Tegningen mangler
Aars-talangivelse, men maa
sandsynligvis stamme fra Tiden
kort efter Struensees Fald,
og maa, efter sit Motiv og
Tegneteknik at dømme,
henføres under de første af
Wiedewelts Tegninger af
denne Art, maaske den
allerførste? Og, forekommer
det os, ogsaa den bedste af
Arten, thi ingen af
Wiedewelts ■ øvrige satiriske
Tegninger kan rose sig af saa stor Snille i Ideens Udformen,
samt en saadan Fasthed i Komposition, Form og Linie
som denne. —

Idet vi lader Støvletkatrineouverturen bag os, gaar vi
over til selve Dramaets Hovedpersoner, og, for at begynde
med Begyndelsen, præsenterer vi Beskueren for den næste
Tegning — Vildmanden — der med alle Tegn paa Vrede
dundrer paa, lad os antage, en lukket Dør. Denne
Tegning er straks lidt sværere at bestemme end den
foregaaende, og kun et nøje Kendskab til det forefaldende
Portrætmateriale, samt iøvrigt til Tidens Begivenheder, har
efterhaanden modnet den Antagelse hos os, at vi staar
overfor Billedet af den Mand, der var: »Den egentlige

10

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:32:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1927/0036.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free