- Project Runeberg -  Samleren / 1927 /
33

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

overmodig pastos Farvepaalægning, kort sagt — han søger
at afkaste sin Særhed.

Ogsaa i sine sidste Udstillingsbilleder lader han nu blide
Stemninger komme tilsyne. Hans »Moder med Barn«, det
blideste af alle Motiver, belærer os om, at Stormvarslerne
er ved at blive halet ned.

Overfor mulig Paavirkning af det nedarvede i dansk
Billedkunst har Ejnar Nielsen, som vi i det foregaaende har
antydet, altid iagttaget en vis ængstelig Afstandtagen —
hans »Forbilleder« finder vi indenfor Italiens Billedverden
— men da Blodet jo altid er tykkere end Vand, maa vi,
for at anskueliggøre hans selvfølgelige Tilknytning til
dansk Jordbund føje »literær« som Tillægsord til hans
Kunst, thi ved mange af Billedernes Stemningsindhold er
han forbunden med den Tidens Literatur, der kan betegnes
ved Navne som Johannes Jørgensen og Viggo Stuckenberg.

Denne Henten Vand ved en fremmed Kilde, hvis
naturlige Udtryksform Ordet er, stiller atter hans Kunst i et
lidt kantet Forhold til det »ægte« Billede, der kun
beskæftiger sig med Emner, der kan udtrykkes ved Hjælp af
Pensel og Farve.

Den glade Kunnen som en Forfrisker og Fornyer blev
ikke Ejnar Nielsens Sag. Sejghed, Udholdenhed og en nu
og da haardhændet Brug af krasse Billedvirkninger skabte
ham i en haard Tid Alburum og Gehør.

Vi, der har set saa mange gode, fra Fædrene ophobede,
Værdier i dansk Kunst blive bortsvindlede, og som ved, at
der nødvendigvis maa forestaa et langvarigt og
møjsommeligt Opbygningsarbejde, kan ikke i det foreliggende
Tilfælde svinge os op til større Pathos.

Ejnar Nielsen: Portrætgruppe

MINDRE

MEDDELELSER

N. A. ABILDGAARD SOM ARKITEKT
OG DEKORATØR

Foreningen af 3. Dec. ] 892 udsendte i
Forsommeren Subskriptionsindbydelse paa
et Værk om Maleren N. A. Abildgaards
Virksomhed som Arkitekt og Dekoratør.
Det bliver paa 316 store Foliosider,
illustreret med over 150 Billeder og
Opmaa-lingsplancher, udførte henholdsvis i
Lystryk og Fotolitografi. Det er første Qang
herhjemme, at et Værk af dette Omfang
gennemillustreres efter disse tekniske
Metoder, der tillader en meget tydelig
Gengivelse af f. Eks. en Række af Kunstnerens
karakterfulde Sepiategninger — Udkast til
Dørstykker, Dekorationer, Relieffer o. a.
Arbejdet udføres af Firmaet Pacht &
Chrones Eftf. (v. Huth). Teksten, der
skrives af Museumsinspektør Leo Swane,
omfatter dels et biografisk Afsnit, med en
Række Originalbreve fra Kunstneren, bl. a.
til hans Forældre og til hans Broder, den
kendte Veterinærprofessor P. C.
Abildgaard, dels en Redegørelse for de enkelte
Arbejder, blandt hvilke kan nævnes
Frihedsstøtten, Apistemplet, Sarkofager i
Roskilde Domkirke, Gaarden paa Nytorv 5,

Spurveskjul, Dekorationsarbejder i
Christiansborg og Amalienborg, Mindesten,
Møbler, Bogkunst, Medailler o. m. a.

Værket udgives med Tilskud fra Ny
Carlsbergfondet.

EN ANTON HANSEN-UDSTILLING

Af Anton Hansen aabner Skandinavisk
Antikvariat (Ved Stranden 2) en af de
allerførste Dage i Marts en Udstilling paa
over 100 Arbejder.

Den har Krav paa ganske overordentlig
Interesse, ikke alene fordi det drejer sig
om vort Slægtleds betydeligste danske
Tegner, og at han ikke har udstillet i
København siden 1922 (i Kunstforeningen) og
egentlig først i de sidste Aar har naaet sin
■Produktions Middagshøjde, men fordi han
viser sig siden da at have udviklet en Side
af sit Talent, som de kongenialeste
kunst-forstandige maaske nok kunde ane var til
Stede, men som han ikke tidligere har givet
entydigt, klart Udtryk for. Det er det
gennemskinneligt rene, musikalske Gemyt, som
manifesterer sig gennem den lange Række
dejlige Landskabsakvareller. Br. ].

AUKTIONEN I HOTEL DROUOT,
PARIS, 20. OKTOBER 1926

Kunsthandler Carl Clausen, der som
bekendt det meste, af Aaret opholder sig i
Paris og med megen Interesse følger
samtlige af de store Kunstauktioner, skriver til
os, at vor Korrespondent i sin Oversigt
over ovennævnte Auktion (den 20.—10.—
26) i Samlerens Decemberhæfte har
forvekslet nogle Navne og Priser.

Vi bringer her Rettelserne korrigeret
efter Hotel Drouot’s officielle
Auktionsbe-retning. De som Utrillo anførte:

le Coq mort........................... 22,000 fr.

I’Enfant au Jouet .................. 20,000 »

Portrait de I’Artiste............... 10,800 »

l’Arc-en-Ciel ........................ 14,000 »

skyldes ikke ham, men Soutine.

Ligeledes er der sket en Forveksling ved
det af Modigliani anførte Nr.: La Jeune
Hille a la Rose, der kun kostede 5,500 fr.

Vi takker for Rettelserne og haaber efter
et tidligere afgivet Løfte snart at kunne
bringe en udførlig Beretning fra
Kunsthandler Clausens kyndige Haand om
Vinterens Kunstauktioner i Paris og om de
Navne, der i Øjeblikket ligger i Haussen.

21

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:32:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1927/0059.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free