- Project Runeberg -  Samleren / 1927 /
86

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

UDSTILLINGER

Vor Medarbejder paabegynder en Række Artikler om Malere udenfor de officielle Udstillinger og indleder denne Artikel
om F. G. Andersen med nogle historiske Betragtninger over det netop i Øjeblikket saa brændende Udstillingsspørgsmaal.

[-EXPOSITIONSSA-LONEN-]

{+EXPOSITIONSSA-
LONEN+} kaldte
man den paa
Direktøren for
Kunstakademiet —Saly’s
— Initiativ i 1769 —
efter parisisk Mønster —
aabnede Udstilling, og
det var Meningen fra nu
af at afholde samme
hvertandet Aar; men
allerede i 1771 blev det
klart, at der »paa Grund
af de faa Kunstnere,
Akademiet bestod af,
ikke var muligt at
tilvejebringe saa mange
Arbejder, at der kunde blive
en Udstilling.« Anden
Salon aabnedes da først
paa Kongens Fødselsdag
den 29. Januar 1778 —
for Størstedelen paa
Wiedewelts
Foranstaltning — for derved at
opnaa en højst fornøden
Indtægt til det fattige

Akademi. Denne Udstilling omfattede 212 Numre, hvoraf
Wiedewelt alene deltog med 70 eller omtrent en Trediedel
af samtlige Bidrag. Den tredie Salon afholdtes 1794 og
den fjerde og sidste 1815. Udstillingen, der kun optog
Arbejder udført af Akademiets Professorer og Medlemmer af
Akademiet, var for eksklusiv og fornem til at kunne trives.

Det blev da en anden, ligeledes af Saly foranstaltet,

[-Guldmedaille-Kon-kurrenceudstilling,-]

{+Guldmedaille-Kon-
kurrenceudstilling,+} der
i Forbindelse med en
fra 1772 stammende
Udstilling,
foranlediget ved Akademiets
Aarsfest, paa hvilken
Eleverne havde for
Skik at udstille deres
bedste Arbejder, der
tilsammen skulde
danne den nuværende
Foraarsudstilling, idet
disse to Udstillinger i
Aaret 1804 enedes om
at skabe den første
Udstilling paa
Charlottenborg.

Det er naturligt, at
denne Udstilling, ud-

F. G. Andersen: Interiør fra et Pottemagert. Maleri

F. G. Andersen: Frugter og Blomster. Maleri

gaaet fra
Kunstakademiet som den er, i en
lang Tid vilde være
afhængig af dette. Endnu i
forrige Aarhundredes
sidste Halvdel opfatter
man Akademiet som
Repræsentant for
Kunstnerstanden, og under disse
Auspicier naar
Charlottenborgudstillingen i
Firserne en Blomstringstid,
som med Rette er kaldet
vor Billedkunsts
Guldalderperiode. Og
Akademiets Skoler var da det
Naaleøje, hvorigennem
cien billedskabende
Ungdom maatte, for at naa
ind til dette Kunstens
Vidunderland.

Som naturligt er tager
ogsaa den med
Udviklingen voksende
Opposition i en saadan
Opgangstid særlig Fart.
Privatateliers og frie
Studieskoler skaber og nærer Partier og nye Udstillinger, der
omkring Aarhundredskiftet forrykker Akademiets førende
Stilling, saaledes at den udøvende Magt efterhaanden
glider over i Kunstnersamfundet, hvis Medlemmer
rekrutteres af de 4 senere statsautoriserede Udstillinger:
Charlottenborgudstillingen, Den frie Udstilling,
Efteraarsudstil-lingen og Grønningeudstillingen. Fra dette Samfund
besættes nu Mandaterne
til Akademiraad,
Professorater og
Charlottenborgudstillingens
Komité.

Man behøver ikke
at høre til de Indviede
for at kunne forstaa,
at
denneMagtforskyd-ning, der tager Sigte
paa de Manges vitale
Interesser ikke i lige
Grad værner
Hoved-formaalet — dansk
Kunsts — Interesser.

De fire Udstillinger
behøver aarligt ca.
3000 Kunstværker for
at kunne hævde
Stillingen indad- og ud-

52

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:32:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1927/0112.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free