- Project Runeberg -  Samleren / 1927 /
157

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pietro Testa: Kamma og Sinorix. Radering.

Det er netop Fortællingens sidste Del, vi finder
fremstillet baade paa Raderingen og paa vort Billede: til
venstre i Templet rækker Kamma Sinorix den forgiftede
Offerdrik, medens vi til højre har Vognen, som den syge
Sinorix bliver baaret hen til. Kompositionens Identitet er
dermed fastslaaet, og det samme gælder ogsaa selve
Kunstneren, som forsynede sine Raderinger snart med et enkelt
Monogram, snart med følgende Underskrift: »Petrus
Testa pinxit et sculpsit«, d. v. s. Pietro Testa har malet og
stukket Billedet. Til Trods for at Testa i det foreliggende
Tilfælde har valgt Signaturens korteste Form, kan der ikke
være nogen Tvivl om, at Billedet og Raderingen er udført
af ham, idet begge Dele tydeligt røber den samme
Kunst-nerhaand, som fuldtud er fortrolig med Maler- og
Rader-kunstens forskelligartede Teknik.

Billedet er raderet i samme Retning, hvilket ogsaa er
Tilfældet med et andet kendt Billede af Testa, nemlig hans
smukke, for nogle Aar siden i Firenze udstillede »Ifigenias
Offer« (Rom, Palazzo Spada), hvorimod »Malerkunstens
Triumf« (i italiensk Privateje) er gengivet omvendt i en
af hans Raderinger. I alle tre Tilfælde er der nogle
Uoverensstemmelser med Hensyn til Detaillernes Behandling,
hvilket ydermere taler for, at baade Billedet og Raderingen
skyldes den samme Kunstner, som alene har været i Stand
til at afgøre, hvad der i hvert enkelt Tilfælde skulde tages
med for at give det mest adækvate Udtryk for den
tilsigtede kunstneriske Virkning. Man sammenligne ikke alene den
nervøse og impulsive Linjeføring i Raderingen med den
forholdsvis rolige og afdæmpede Malemaade i Billedet, men

f. Eks. ogsaa Løvets Behandling som en kompakt Masse
paa Maleriet og dets Gengivelse i haarfine Omrids paa
Raderingen. Endvidere vidner det om Testa’s udprægede
kunstneriske Sans, at han har beriget Raderingen med det
sarte Guirlande-Motiv mellem Templets ranke Søjler.

Kompositionens Helhedsvirkning beror først og
fremmest paa den mesterligt gennemførte Modsætning mellem
Figurernes dramatiske Adfærd og Omgivelsernes
urokkelige Ro og Fred. Ved Hjælp af en aldeles fortrinlig
Fordeling af Lys og Skygge lykkedes det ham baade at
modellere saavel de vildraadigt og ophidset agerende Mennesker
som de stejlende Heste og at kæde de enkelte Grupper
sammen.

Der findes alt i alt næppe mere end 10 eller 12 Billeder,
som enten paaviselig er malet af Testa eller som uden
Forbehold kan tilskrives ham. Da det her offentliggjorte,
vistnok mellem 1640—1650 udførte Billede »Kamma og
Sinorix« tilhører den første Gruppe, maa dets Fremkomst anses
for en særlig kærkommen Berigelse af vort Kendskab til
en Kunstner, som ikke alene har skænket Efterverdenen
højt skattede Raderinger, men som tillige har været et
interessant Led i den mellemitalienske Barokmalerkunsts
Udvikling. Det skal ikke benægtes, at enkelte af hans
Billeder lider under en altfor mørk Farveholdning og en haard
Linjeføring, men hans nervøse Kunstnertemperament, der
ustandselig søger efter nye Udtryksmuligheder, og som
iøvrigt fik en tragisk Afslutning ved Selvmord (1650), har
dog Krav paa senere Tiders Opmærksomhed.

Arist Pander.

99

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:32:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1927/0183.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free