- Project Runeberg -  Samleren / 1927 /
190

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Maleren HaraM

Hansen, der
blev den
sejrende i Konkurrencen om
Udsmykningen af
Vestibulen i De forenede
Bryggeriers Bygning,
har nu fuldført Arbejdet.
Bryggerierne eraabenbart
Malernes gode Venner,
sidst var det Kræstel!
Iversen, der med sit
Loftsmaleri i
Videnskabernes Selskab nød godt
af det gyldne, lidt tunge
Carlsberg Øl, denne
Gang er det altsaa
Harald Hansen, der har
lukreret af det lidt lettere
og tyndere Tuborg 01.
Man maa oprigtig haabe,
at der i denne varme
Eftersommer maa strømme
mange Penge til de forskellige Bryggeriers
Kasse, saa at Bestyrelserne paa de
respektive Generalforsamlinger i mild og venlig
Stemning bevilger endnu flere Penge til
kunstneriske Formaal.

Vi har, som ofte omtalt, en stor Stab

Harald Hansen: Humlehøst

af unge, talentfulde Kunstnere, hvis
virkelige Felt er paa det dekorative Omraade.
Mange udmærkede Evner gaar utvivlsomt
til Spilde af Mangel paa Opgaver. Det er
glædeligt at konstatere, at Carl Jacobsens
Aand ikke helt er forsvundet. Adel forplig-

ter, og Bryggerierne har
her en stolt Tradition
at fortsætte.

Det umiddelbare
Indtryk af Harald Hansens
Udsmykning er ret
festlig, selv om den røde
Baggrundsfarve i
Vægfelterne nok er lidt for
kraftig og paagaaende,
den ligesom gør
Vestibulen en lille Smule
dukkestueagtig. Det er vel
ogsaa nok en Fejl af
Harald Hansen, at han har
malet Figurerne
udpræget plastiske i graablaa
Farver, det virker lidt
for meget som
Gipsrelieffer, sat paa rød Grund.
Det skal indrømmes, at
det ikke var nogen helt
let Opgave, han der fik
tildelt. Vestibulens Arkitektur er jo ikke
lige behagelig, men der er ingen Tvivl om,
at Udsmykningen med sine smukt og
harmonisk komponerede Grupper, om ikke i
samme Grad for Kunstneren selv, er en
Gevinst for- Bygningen.

MEDDELELSER

INTERNATIONAL MODERNE
KUNSTUDSTILLING I HAMBORG

Det er tragikomisk at iagttage den
Forvirring, der altid hersker i Rækkerne, liver
Gang danske Kunstnere skal deltage i en
Udstilling udenfor Landets Grænser. Mon
noget andet Land i den Grad offentligt
demonstrerer sin Mangel paa Sammenhold
og en ligegyldig laden staa til? Men vi er
aabenbart blevet Specialister paa det
Omraade.

Efter det man har læst i Dagspressen, er
Sagen i Korthed denne: Direktør Pauli fra
Hamborg Kunsthalle har været i
Kjøbenhavn og sammen med Direktørerne Gustav
Falck og Carl V. Petersen besøgt vore
større private Kunstsamlere, for der at
finde den ønskede danske Repræsentation.

Desværre lader det nu til, at hele
Historien løber ud i Sandet. Direktør Carl V.
Petersen er blevet meget fortørnet over at
høre, at Direktør Pauli har »foretrukket«
et Speditørfirma i Stedet for ham til at
besørge Forsendelsen af Billederne.

Helledusse! — mon ikke den Sag
hurtigst muligt kunde være bragt i Orden,
f. Eks. med noget saa genialt som
Afsendelsen af et Telegram til Dir. Pauli. Der
telegraferes sikkert ofte til Hamborg i
mindre betydningsfulde Anliggender, men
her, hvor det drejer sig om dansk
Kunst-Repræsentation paa et Verdensstævne,
trækker Hr. Carl V. Petersen sig
fornærmet tilbage og nægter at have med Sagen
at gøre; man kan godt forstaa, at en
Samler som Grosserer Engel bliver lidt betæn-

kelig ved Situationen og foreløbig nægter
at udlaane Billederne.

Hr. Carl V. Petersen har endnu engang
dokumenteret sin ikke helt almindelige
Evne som Udstillings »Arrangør«, selv med
Fare for at fornærme den almægtige
Direktør for Hirschsprungs Samling, vil jeg
paastaa, at det ikke var den helt rigtige
Mand Direktør Pauli henvendte sig til. Hr.
Carl V. Petersen, der ledede den danske
Kunstafdeling i Gøteborg 1923, bar sig
dengang saa ubehændigt ad, at han ikke
engang fandt Plads til Danmarks sto’re
Billedhugger Kai Nielsen.

Hvor omfattende og lødig en
Privatsamling end er, kan det endda hænde — af
rent praktiske Aarsager — at en eller
flere betydelige Kunstnere ikke findes
repræsenterede der; derfor havde det rigtigste
været, om Direktør Pauli havde henvendt
sig til de forskellige Udstillingskomiteers
Bestyrelser og derigennem faaet nedsat en
upartisk Komité til Udvælgelse af
Billederne.

23—7—27. * O. V. B.

AFORISMER

En ung tysk Maler, med det meget
franskklingende Navn Paul Citroen, har i
»Das KunstblatH offentliggjort en Del
Notitser, hvoraf enkelte, forekommer det
mig, har Interesse. Et Par Stykker af dem
kan minde lidt om Giersings nu næsten
klassiske Aforismer.

Det er ikke hvad du maler, men at du
maler.

Hvis der kun fandtes to Billeder af
Rembrandt, hvilket Indtryk vilde de ikke gøre.

Epigoner skaber Retninger.

Vil Malerne male Natur eller vil de
skabe Kunst? „

Det store Forspring, de Gamle har i
Godtfolks Bevidsthed, at de er døde, det

vil vi Unge snart have indhentet.

*



Den eneste Forskel mellem Rembrandt
og mig: Rembrandt kunde male. Endnu en
Forskel: Rembrandt malede. Jeg maler.

s

Malerens Død er en Velgerning for hans
Billeder. *

Det sande Udbytte har ikke den
Betragtende, men Kunstneren medens han
skaber. „

At male er et romantisk Anliggende.
Alle Malere er Romantikere.

Derfor: Forkast ikke Romantiken, men
forstaa den, for at male gode Billeder.

Hvad man ikke kan, gør man medSvingl

De finder mine Billeder gode eller
mindre gode. Men jeg har malet dem.

Redaktør: O. V. Borch

124

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:32:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1927/0216.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free