- Project Runeberg -  Samleren / 1927 /
209

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

de mest »moderne« Typer,
Ordet moderne benyttet som
Udtryk for, hvad der i Øjeblikket
lægger særlig Beslag paa
Opmærksomheden.

Det Materiale, hvormed man
sidst har beskæftiget sig i den
kgl. Porcelænsfabrik, men som
allerede har opnaaet at vinde
en omfattende Interesse, er
Celadon-Porcelænet. En
Tilfældighed har ført til
Fabrikationen heraf, idet Direktør
Dalgas som Tak for en
descrip-tiv Redegørelse, han sammen
med en Sending Porcelæn
sendte til en Dansker i Kina,
modtog en kinesisk
Celadon-Skaal fra denne. Dette gav
Stødet til, at man begyndte
at beskæftige sig med dette
ejendommelige Materiale, som
i veludførte Stykker
frembyder de største Skønheder, og
som til alle Tider har lagt
stærkt Beslag paa Interessen
hos Samlere af kinesisk
Porcelæn.

Det kinesiske
Celadon-Por-celæn er af ældgammel Dato,
opstaaet under

Sung-Dynastiet
(960—1280 efter
Chr.), formentlig
som et Resultat af
to Brødre Chang’s
keramiske
Virksomhed i Byen
Liu-t’ien. Med
Navnet »Celadon« blev
det dog først
betegnet, efter at det i
det 16. Aarh. var
naaet til Evropa,
hvor man opkaldte
det efter en
Skuespiller: Celadon,
der optraadte i en
graa-grøn
Hyrdedragt. Den grønne
Farve (der i disse
Varer fremtræder i
mange Variationer:
olivengrøn —
blaagrøn — graagrøn —
græsgrøn) skyldes
Tilstedeværelsen af
større eller mindre
Mængder Jernoxyd
i Massen. Paa gla-

surfattige Steder eller paa
Steder, hvor Glasuren mangler,
har Massen paa Grund af
Oxydets Tilstedeværelse

brændt sig rød, hvorfor
Foden paa disse gamle Stykker
altid er rød (»Iron-foot«)
ligesom de reliefferede eller i
Massen nedskaarne eller pressede
Dekorationer
(Blomsterornamenter, taoistiske Figurer
eller Landskaber) ofte har
brændt sig helt eller stedvis
røde. Selv paa udekorerede
Stykker (Fade, Skaale,
Krukker, Vaser og Vinbægre)
finder man ofte, hvor Glasuren
ligger tyndt paa, røde Pletter,
hvis. Tilstedeværelse af
Samlere opfattes som Tegn paa
høj Alder, uden at dog dette
frembyder nogen virkelig
Garanti. Den graalige Masse
optræder gerne i langt tungere
og massivere Skærv, end man
ellers møder den i gammelt
kinesisk Porcelæn. Vel kun en
ringe Brøkdel af det
Celadon-Porcelæn, man nutildags
møder, stammer fra Liu-t’ien eller
Sung-ch’iian
(Distriktet, hvor dette
Porcelæn
oprindelig fremstilledes). I
Mingtiden og
senere fortsatte man i
Kina med
Fabrikationen af Celadon,
som dog tabte
betydelig i Værdi,
ligesom det
efterlignedes i Japan,
paa Corea, i Siam
og i den senere
Middelalder
rimeligvis ogsaa i
Indien, Persien og
Ægypten. Ikke
altfor ofte naaede dog
dette Celadon den
skønne blaagrønne
Farve, som
karakteriserede det ægte
Sung-Celadon, og
som har skabt
Beundringen for
denne Vare.

Kun sjældent er
Celadon -
Porcelænet bleven fremstil-

Tide mand: Vase i krakeleret Porcelæn dekoreret med en Kuffertfisk
i Farver og Guld

Torkild Olsen: Frugtskaal i krakeleret Porcelæn

135

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:32:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1927/0235.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free