- Project Runeberg -  Samleren / 1927 /
211

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ledes har hentet fra
den
gammelkinesi-ske Kunst, er det
krakelerede
Porcelæn. Den Proces,
som betinger de
krakelerede
Glasurer, beror paa, at
Skærv og Glasur
udvider eller
sammentrækker sig
forskelligt under
Branden. Ligesom ved
Celadon -
Porcelænet, skylder det
krakelerede Porcelæn
et tilfældigt Uheld
sin Tilblivelse, som
man derefter
udnyttede kunstigt og
udviklede til en
raffineret Kunst.
Foruden disse
krakelerede Glasurer
tegner
Krakelurerne sig undertiden
under Glasuren, idet denne
dækker et i Forvejen
krakeleret Porcelæn. Disse
Processer anvendes nu i
rigt Maal i Fabriken paa
Grund af den Charme,
Krakeleringen frembyder i
Forbindelse med den øvrige
Dekorering. Selve Massen
er for det meste graalig med
en forskellig Nuancering
efter Krakelurernes Størrelse,
der varierer fra ganske
smaa grynede eller
spindel-vævsagtige til store
uregelmæssig firkantede
Tegninger, der kan minde om
revnet Is. Iøvrigt arbejdes der
ogsaa med en gullig og en
grønlig Krakelurebund,
medens der stadig
eksperimenteres med andre Bunde.
Det er herhjemme særlig
Torkild Olsen og Tidemand,
der har kastet sig ud i dette
Materiales Udsmykning,
idet Torkild Olsen særlig
benytter sig af
Blomstermaleriet, men dog ogsaa giver
sig af med andre
Dekorationer, som f. Eks. de
ejendommelige Kineserfigurer
udført i Rødt og Guld og de
rigt nuancerede Fiskekom-

iSode Willumsen: Laagkrukke i glaseret Stentøj

Jais Nielsen.■ Krukke i glaseret Stentøj

positioner, medens
Tidemand med et
godt begrænset
Farvevalg
hovedsagelig fremstiller
Mennesker og Dyr.
Den rige
Anvendelse, han gør af
Guldet, giver ofte disse
Arbejder en særlig
fornem Karakter.

I denne
Forbindelse skal ogsaa
nævnes Oluf
Jensens »graa
Porcelæner«. Med dette
Materiale har han
skabt sig en Teknik
med Hensyn til
hvilken ingen gør
ham Rangen
stridig. Hans Følelse
for
Streg-Dekoré-ring er sublim, og
han forstaar, som
ingen anden, at
give den Udtryk i sine
Por-celænsdekoratiorier under
Glasuren, hvad enten det
sker uden eller i
Forbindelse med en krakeleret
Overflade.

Interessant er det at følge
Overglasurmaleriet paa
Por-celænsfigurer af moderne
Støbning, saaledes som det
faar Udtryk gennem
Mali-nowskys, Gerhard Hennings,
Carl Martin-Hansens og G.
Thylstrups Arbejder; og
glædeligt er det at se den
Reformering af Bisquiten,
der har fundet Sted i
Erkendelse af dennes oprindelige
Mangler. Efter flere Aars
ihærdig Eksperimentering
fandt man i det saakaldte
»bløde Porcelæn« (der ikke
maa forveksles med det
gamle franske »pate
fendre«, der ikke indeholder
Kaolin) den Bisquitmasse,
der kan give de plastiske
Frembringelser al den
Blødhed, Bøjelighed og Ynde,
som man tidligere maatte
savne, og som netop
besjælede Sévres-Bisquitfigurer-ne fra det 18. Aarh.s Midte.

Nægtes kan det ikke, at

137

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:32:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1927/0237.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free