Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
ført Personer i
politisk Diskussion. I
den friskt og djærvt
malede Skitse
foregaar denne ved
Dagslys, i selve
Billedet ved Aften.
Ogsaa de tre
Figurer er ændrede. Den
mellemste er bleven
en mere
opmærksom Tilhører til den
Mand, der har
medbragt Social-Demo-kraten. For denne
Mand er Stillingen
helt forandret, han
har faaet en
rundpuldet Hat og et
energisk Hoved, er
bedre betegnet som
en fra Gaden
indtrædende Gæst.
Ogsaa selve Billedet gengav oprindeligt Optrinet ved
Dagslys. Krøyer saa det, fandt Benene forkert tegnede og
rettede paa dem. Men Ring fandt det klogest at skifte
Belysningen, saa den kun kom fra en Petroleumslampe paa
BoYdet, og Benene kom i Halvmørke. Han vidste jo godt,
at han ikke var stiv i Tegningen. Lokket af Udsigten til et
lille Stipendium gik han atter nogle Maaneder ind paa
Akademiets »Gipsskole«, uden at lære en Smule mere, end da
han var der for ti Aar siden.
Han malede i 1886 nogle Modelfigurer paa Krøyers fri
Skole; thi Krøyer havde sagt, at han vel paa ingen Maade
tænkte paa at lære Ring at male, men maatte nok kunne
lære ham at tegne. Alligevel kan der ogsaa i hans senere
Arbejder undertiden forekomme Tegnefejl eller urigtige
Forhold, Figurer,
hvis Arme eller Ben
er for lange eller
for korte, hvis
Hænder eller
Fødder er for store eller
for smaa. Men det
betyder lidt eller
intet for Billedernes
Værd, viser kun, at
hans
Opmærksomhed udelukkende
har været optaget
af det, der var ham
vigtigst, Indholdet,
Farven, den
kærne-fulde Karakteristik.
Og denne betones,
understøttes saa
godt af hans paa
sin Vis følsomme
Tegning, at vi kun
sjældent ønsker den
1 et Skomagerværksted. 1885
mere korrekt. Den
rent fotografiske
Nøjagtighed
betinger aldrig Værdien
af Kunst.
Ude paa Landet
var under Estrups
Regering
Diskussionen som Politik lige
saa ivrig sorn i
København. Det er
ogsaa Politik, der
afhandles i det
fortrinlige Billede,
livor en Mand har
rejst sig og dundrer
i Bordet for to
stilfærdigt opmærksomme Bønder,
bænkede for
Bordenden under
Væggens gulbrune
Tapet, der er behængt
med et Utal af smaa Skilderier. Disse er gengivne med en
Dygtighed ,og en Omhu, der selv har medtaget Striber af
Solreflekser i Glassene. Sligt har Ring altid været en
Mester i at gengive. Derimod var han ikke nogen Mester i
Perspektiven, Linierne for Bordpladens Afslutning er ikke
helt nøjagtige. En saadan i stærk Forkortning skraat
ind-adløbende Bordplade ses ofte i hans Billeder. Paa Billedet
af Brevsamlingsstedet i Vejle, hvor en ung Pige læser i
en Avis, hun har hentet frem fra den med Postsager
overlæssede Bordplade, synes denne uendelig lang. Om en
saadan Bordplade har Ring i det paa Fyn malede, lidt
sortladne »Helligaften paa Landet« anbragt Mænd og Kvinder
i Juleandagt. Udmærket er især Karakteristikken af de
bageste Figurer, den gamle Mand, der læser bedst i
Salmebogen ved at holde
den skævt,
Husherren, mod hvis
Skulder en ung Kvinde
støtter sig for at
følge méd i hans
Bog, og til højre for
ham den unge
Mand med den
smukke, dybt
alvorlige Profil.
Rings mest
indtagende Arbejder fra
den Tid er dog
nogle mindre
Fri-luftsbilleder. Ved
Fakse malede han
det farvefine
Billede, hvor en Kone
staar udenfor sit
Hus med et i et Sjal
indhyllet Barn paa
Armen; Barnets An-
165
Et Besøg. 1885
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>