- Project Runeberg -  Samleren / 1927 /
264

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I det Billede, Ring
efter sin Hjemkomst
malede fra Kirkegaarden i
Næstved en
Septemberaften, er de høje Popler
af samme højtidsfulde
Virkning og Stemning
som Italiens Cypresser.
Ellers fik hans ny
Landskaber samme Karakter
som de gamle. Til de
skønneste hører Billedet
fra 1896 af Landevejen,
der gaar fra Næstved
mellem afbladede Træer
forbi Gaarde og
Bakker. Da han fik sit Hjem
i Karrebæksminde, lærte
han en ny Egn at kende
og gengav den
karaktertro med sin gamle
Forkærlighed for jævne
Motiver. Et saadant har
han f. Eks. valgt for sit
gode Billede af Broen til
Enø. 1898 fik han et nyt
Hjem i et Hus ved
Frederiksværk. Omegnen
var pragtfuld og frodig,
men Ring indskrænkede
sig oftest til saa jævne
Motiver som Udsigten fra
Lundbyes Bænk, Emner
fra Aaen og Havnen,
Bakkerne eller Engen og
den tilsandede
Tørvemose, ikke sjældent
Landevejen. Fra Landevejen,
der gaar forbi Melby
Kirke, kom han engang ved
Solnedgang. Han
erindrede en Strofe af den
gamle Aftensang, der hos
Kingo lyder: »Til Hvile
Solen gaar og Dagen
helder, og Mørk af Nattens
Vraar til os udvælder«.
Da han malede et stort
Billede af Motivet, fik
han det mærkelige
Indfald at understrege
Mørkets Sejr ved at lade en
Skare Dødninge som dem
i Palermo myldre frem
under Højens Sten.

Livet paa Landet og
Menneskene opfattede
Ring med samme
Interesse og Forstaaelse som
tidligere. Oktober 1895

Kunstnerens Hustru ved Væven. 1897

malede han i Næstved et
Par Billeder med
Kartoffeloptagning, i 1897
blandt andet en Stue i
Karrebæk med en
Bondekone ved sit
Haandarbejde og Ribemuseets
Billede af
Husmandsfa-milien, der venter
Gæster og synes, de kommer
lidt sent. Fra 1899 er
Billedet af Slagteren,
der i Landsbyen sælger
Kød fra sin Vogn, fra
1898 Kunstmuseets
glimrende karakterfulde
paa Enø malede Billede
af Husmanden, der
dampende paa sin lange
Pibe kommer ind i
Stuen og faar sig en
Passiar med sin
skikkelige Kone, som straks
lader sit Haandarbejde
hvile i Skødet. Det er
blandt de Billeder, der
først i de senere Aar er
komne til Museet, dets
daværende
Indkøbskomi-té var ikke overdrevent
varme Beundrere af Ring.
Paa Foraarsudstillingen
købte den ganske vist
hans lille, ogsaa gode
Billede,
»Bedsteforældrenes Søndag«, men han
havde det Aar ogsaa
foruden Billedet af hans
Hustru i Havedøren det store
ypperlige Billede med
Maleren, der er i Færd
med at gengive
Landevejen gennem
Karrebæksminde i dens hvide
Vinterdragt. Dette har
vakt Interesse hos en
Mand, der har hjemme i
et Hus ved Vejen,
medens en Dreng ser til i
Afstand. Da Ring til en
Maler i Indkøbskomitéen
udtalte sin Forundring
over, at dette ikke var
blevet foretrukket for det
mindre betydelige
Interiør, fik han Svaret: »Ja,
jeg husker jo nok, at der
paa Udstillingen ogsaa
var saadant et stort
Plaster.«

1 Havedøren. 1897 (Kunstmuseet)

174

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:32:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1927/0290.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free