Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Romantiken och i8oo#talsortodoxien hade ringa för#
ståelse för upplysningens fromhetsliv: det var eudämo#
nistiskt, naivt optimistiskt, jordbundet. Hos en och annan,
såsom Tholuck och Richard Rothe, finner man väl ansatser
till en mindre ensidig värdering, men på det hela taget
fick omdömet gälla århundradet igenom. Först med Dil#
theys och Tröltschs undersökningar har domen över upp#
lysningstidens religiositet undergått en lika grundlig som
välbehövlig revision1.
Även hos oss har man varit van att betrakta senare
hälften av 1700#talet som ett seculum obscurum, en tid
då Guds ord var dyrt i landet. Från Askelövs polyfem#
artiklar och Geijers Om sann och falsk upplysning med
avseende på religionen till de senaste årens psalmdiskus#
sion har omdömet varit detsamma. Man har haft svårt
att se positivt på frågan, svårt att förstå, att den fromhets#
typ, som möter i Lehnbergs predikningar och Ödmanns
psalmer, om än icke i djupare mening orienterad från be#
greppen synd och nåd, dock är en verklig fromhetstyp, att —
som Ödmann gärna framhåller2 — »varjetid har sin ton».
Säkerligen har den av upplysningen bestämda religio#
siteten i vårt land haft en mycket begränsad utbredning.
»På landsbygden har aldrig varit så illa beställt, som han
målar. Där går allt sin gilla gång såsom förut», repli#
kerar Ödmann till Wallins bekanta litania i bibelsällskapet3.
1 Det kån väl knappt bestridas, att Tröltschs bekanta framställning i
Kultur der Gegenwart innebär en övervärdering av upplysningens
teologiska och religiösa egenart. (Jfr Michael Neiiendam, Christian
Bast-holm, sid. 17 f.) Om upplysningstidens fromhetsliv se i övrigt Heinrich
Hoffmann, Die Frömmigkeit der deutschen Aufklärung (Zeitschr. fur Th.
u. Kirche XVI: 3, sid. 234 ff.) och Karl Aner, Das Luthervolk, sid. 96 ff.
2 Ödmann t. Wallmark d. 27 aug. 1816.
8 Ödmann t. dens. d. 16 april 1816.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>