- Project Runeberg -  Samuel Ödmann /
192

(1923) [MARC] Author: Henning Wijkmark
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

gamla kyrkans confiteor»1, han »fäller en djup förbön för
de gamla psalmerna» och avstyrker varje förändring i
hävdvunnen formulering, där ej extrema necessitas på#
kallar en sådan. Den konstlösa ingressen: Käre vänner
etc. höll Ödmann för sublimare än den av Tingstadius
och Dahl komponerade doxologien, Svedbergs innerliga
förmaning till kommunikanterna ansåg han för »en av
gamla handbokens största prydnader», och mot den nya
distributionsformeln vid nattvarden protesterade han med
en energi, som visar, att saken för honom hade en djupt
religiös betydelse2. Korstecknet vid dopet ville han
hava kvar som »en oskyldig ceremoni»3, och den

Ödmann stark respekt. Endast psalmer finge sjungas vid kronprins Oskars
besök i Gamla Uppsala kyrka (Ödmann t. Wallmark d. 20 dec. 1819), och
över ett förment gyckel med prästämbetet utlåter han sig d. 27 sept. 1791
för Lidén: »I förgår spelades Tartuffe på Stenborgs Theater, med Caftan,
kappa och krage. Lämpadt till Söndagsaftonen. Moliére lät dock
Tartuffe bära låckperuk och manschetter. Härnäst kommer väl mässhake
och skjorta på skådeplatsen, och slutel. Sacramentet».

1 Ödmanns anmärkningar mot syndabekännelsens omformulering hava
en direkt religiös innebörd: det av ålder nyttjade »wärd helfwetet och
ewinnerlig fördömelse» får ej ändras, icke heller »göra nåd och misskund
med alla fattiga syndare»; stadig tro säger mer än levande tro,
obegripe-liga barmhertighet är starkare än faderliga.

2 Den gamlä formeln »Jesu Christi Lekamen (Blod) beware tin kropp
och siäl til erwinnerligit lijf» hade ändrats till »Jesus Kristus, hvilkens
lekamen» etc. Ödmann uppröres häröver i cit. Recension: »Så är nu
kraften af den sacramenterliga föreningen borttagen. Så är nu Jesus skild
från sin lekamen och sitt blod! O att detta aldrig skett!» Och han
tilllägger: »Att ändra de orden, som warit nytjade vid Sacramentets
utdelande, är en wådelig sak, och onödig. Den skall stöta alla enfaldiga, så
att de tveka, om de fått Sacramentet rätt».

3 »I Döpelsen borttogs korstecknet», skriver Ödmann d. 21 mars 1827
till Wieselgren. »Jag satte mig deremot. Det var och är Christendomens
heliga symbol. Jag ville ej Catholska korsningen i ansigte och bröst.
Jag föreslog andra ord. För: Tag tecknet . . . ville jag, att sägas skulle
vid korsningen: Haf Jesum den Korsfäste för ditt öga och i ditt hjerta!»

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:36:13 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samod/0244.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free