- Project Runeberg -  Samuel Ödmann /
195

(1923) [MARC] Author: Henning Wijkmark
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ning. Brödrakärlekens stärkande, etisk gemenskap är det
mest påtagliga ändamålet1. Nattvarden såsom nådemedel
får hos Ödmann ingen starkare betoning. Liksom i fråga
om gudstjänsten är han angelägen att motarbeta den nog
så vanliga föreställningen om »en avskrivning i den stora
skuldboken»2 och ivrar mot »vissa rådande uttryck: att
nattvardsgång är ett förnyat döpelseförbund, ett salig#
hetsmedel o. s. v.»3

För Ödmanns personliga fromhetsliv torde nattvarden
hava haft ganska underordnad betydelse — själv var han
ju under större delen av sitt liv utestängd från »den stora
föreningshögtiden »4.

De eskatologiska inslagen i Ödmanns fromhetsliv äro
ganska obetydliga. Med Spinoza fann han det nödigare
att meditera över livet än över döden. Med orubblig
konsekvens håller han dödstanken borta från sina psalmer,
sina exegetiska artiklar, sina predikoutkast. Bottiger
berättar0 från sin seminarietid, att han »stötte honom för

1 Med stor energi framhåller Ödmann denna religiöst sociala synpunkt

i Anwisning, sid. 29, där det bl. a. heter: »Wid detta Altare förswinner
således all timlig olikhet». I den från tyskan översatta
Tillfredsställelse-Grunder (av Hammarsköld oriktigt betecknad såsom den svenska
neolo-giens huvudbok — därtill var den alltför radikal) angripes (sid. 117) häftigt
»de förnämas enskilta kommunion» som »med rätta anses för ingen
Nattvard». Bland uppsalaprofessorerna synes kommunion i sakristian ha varit
rätt vanlig. Prof. P. Ekermann får beröm i kyrkoboken, därför att han
kommunicerar offentligt.

2 Anwisning, sid. 32.

3 Str. försök 1. c. sid. 177.

4 I Värmdö kommunionbok finns Ödmann ej ens under hälsoåren

upptagen.

6 Sami. skrifter VI, sid. 133. Hur livsbejakande Ödmann varit, ser
man av den nära 80-åriges brev till statssekr. av Kullberg d. 31 juli 1828;
»Så mycket har ryktet sagt mig, att om allt går efter förslag, så är jag
såsom seminarii director afsatt».

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:36:13 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samod/0247.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free