- Project Runeberg -  Samuel Ödmann /
222

(1923) [MARC] Author: Henning Wijkmark
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

endast i förbigående in på1. Däremot inlåter han sig nå?
gon gång på en del speciella. Ett mycket omtvistat ställe
var ju i Joh. 5: 7. Semler hade försvarat dess autencitet
mot Whiston2 men senare bestritt äktheten. Ödmann
erkänner att han mycket grubblat över detta bibelord..
För Gjörwell yppade han en viss tvekan om äktheten3,
men i Stockholmsposten (1821, n:o 124 bih.) åberopar
han »de tre vittnena i himmelen» såsom stöd för treenig?
hetsläran. Sin verkliga mening har han troligen uttalat,
då han för Tychsen betecknar stället i fråga som »under?
stucket»4. I övrigt blir skörden obetydlig, då man hos
Ödmann söker textkritiska ingrepp. Vid Matth. 3: 12 xat
Siay.afrapceT tyjv äXtova inskjuter Ödmann ett éauxou5; i Lukas
16: 9 mxyjaate cptXouc åu xou |ia|j.wva tyjs åoc/daz sättes £C«)
i st. f. £*, varigenom meningen blir en annan6.

Bortsett från dylika revideringar av mindre vikt gälla
Ödmanns ord, då han till Tychsen översänder andra ban?
det av Str. försök: »Kritiken är ingen»7.

1 I Journalen 1821, n:o 109 snuddar han sålunda vid Astrucs bekanta
källhypotes, som han ogillar.

2 I Vindiciae plurium praecipuarum lectionum codicis graeci N. T.
(Jfr Zscharnack a. a., sid. 91).

3 Ödmann t. Gjörwell d. 27 okt. 1787.

4 Dens. t. Tychsen lit. cit.

5 8. Matth. Evang., sid. 127. Ödmann åberopar här Millius och
Gries-bach.

e Str. försök I, sid. 241.

7 Ödmann t. Tychsen lit. cit. Om nya testamentets språk tänkte
Ödmann ungefar som Michaelis- (Einl. in die göttl. Schriften des neuen
Bun-des I, sid- 101 ff.). Dock betonar han något mindre än denne det
semitiska inslaget (Str. försök IV, sid. 362 och Journalen 1816, n:o 196)
och synes rent av benägen att i Paulus se en »hellenismens klassiker*
(Wilamowitz-MoellendorfTs omdöme, cit. hos F. Torm, Det ny
Testamentes Sprog i Lyset af den nyere Forskning; Teol. Tidsskrift IV: 1: 1,
sid. 6).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:36:13 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samod/0278.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free