- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Trettende aargang. 1902 /
41

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Jens von der Lippe: Lyset og dets behandling i nederlandsk malerkunst - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Lyset og dets behandling i nederlandsk malerkunst
Alligevel bevarer hollænderne indenfor denne kunst et
vist særpræg, og den danske kritiker Karl Madsen har
med megen hnhed paavist, at dette særpræg har sin grund
i spec i elt ma]er i s k e egenskaber og da navnlig koloristisk
sans og evne 1. Men vi har tidligere seet, at det netop var
interessen for det koloristisk virkningsfulde, der oprindelig
ledede maleren ind paa behandlingen af nye lyseffekter, og
det er derfor mere end en tilfældiglied, at det netop er hos
hollænderne, vi tinder de første betydningsfulde forsøg i
denne retning. Intetsteds følger vi heller udviklingen i disse
forsøg bedre end netop i en udpræget kolorists produktion,
hos Dier iek Bouts fra Haarlem.
Miinchener pinakotheket eier fiere eksempler paa denne
udmærkede kunstners sans for eiendommelige lysvirkninger.
Det ene er en tavle, hørende til et alterværk, hvis midtbillede
endnu findes paa sin oprindelige plads, i Peterskirken i Lö
wen, mens to af fløiene er kommet til Berlin og de to andre
til Miinchen.
Hovedtavlen fremstiller nadverens indstiftelse, og i til
slutning hertil indeholder fløiene med ægte middelaldersk
teologisk spidsfindighed skildringer af fire gammeltestament
lige «maaltider», der altsaa tænkes som en slags symbolsk
förberedelse til det betydningsfulde paaskemaaltid.
I vort billede 2 ser vi saaledes israel iterne, der samler
manna i ørkenen, hvad, som bekjendt, maatte foregaa om
morgenen, før solens opgang.
Det er et besynderligt vildt og fantastisk klippelandskab,
vi har for os. I de trange kløfter er mænd, kvinder og børn
travelt beskjæftiget med at opsamle den himmelske føde, der
i form af smaa hvide korn ligger paa marken, som efter en
haglskur. Over de forrevne fjeldtopper staar den tidlige
morgenhimmel, fjern og kjølig og overtrukket med smale
skystriber, hvis kanter belyses af den gryende solrødme.
Midt paa himlen sees Guds billede med den ene haand løftet
til velsignelse.
Der er ægte morgenstemning over billedet, om end sky
ernes farve har faaet en vis fantastisk karakter, der svarer
til landskabets. Virkningen er væsentlig opnaaet derved, at
lufttonen er stemt noget ned over forgrunden, som saaledes
1 Karl Madsen: Hollandsk malerkunst.
2 Alte Pinokothek. Kat. nr. 111.
41

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:19:57 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1902/0049.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free