- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Trettende aargang. 1902 /
43

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Jens von der Lippe: Lyset og dets behandling i nederlandsk malerkunst - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Lyset og dets behandling i nederlandsk malerkunst.
tilsyneladende uoverensstemmelser vistnok kun paa motivets
usædvanlige art ihvertfald viser den ovenfor nævnte, en
grisaille gjengivne, statue af evangelisten Johannes tydelig
den kjendte Boutske ansigtstypus og holdning.
Billedet skildrer Kristi tilfangetagelse i Gethsemane,
men som vi ofte linder det i primitiv kunst, indeholder
det endnu en fremstilling, idet Kristus i baggrunden til
høire føres frem for ypperstepresten (eller som i katalogen :
Pilatus?).
Det er nat. Himlen er dyb, dunkel blåa, med maane.
Landskabet ligger hyllet i mørke, af hvilket hovedgruppens
stærkt sammentrængte figurer træder frem i jevnt, klart
atelierlys. I baggrunden er derimod maanelyset søgt karak
teriseret over to flygtende disciples skikkelser, ligesom den
lille gruppe tilhøire belyses af fakkelskin.
Det er tydeligt, at kunstneren har været ræd for at for
styrre den klare, episke fremstilling, hvis han lod lys og
skygge spille over sine figurer, slig som naturen lærte ham
det. Han er endnu for bundet til en trofast naturefteiiigning,
til at han kan beherske lyset og tåge det frit i kompositio
nens tjeneste. Og for saa at skifte sol og vind ligelig mellem
det abstrakte ideen, og det konkrete naturen, tyr han
til den middel vei at føre figurerne —• altsaa «fortællingen»
frem i det vante atelierlys, mens lian i det, for den tid,
mindre væsentlige, den lille baggrundsgruppe og landskabet,
frit tør lade sine maleriske instinkter tumle sig.
Saafremt dette billede, hvad der er høist sandsynligt, til
hører mesterens senere aar, ser vi, at der fin der en konti
nuerlig udvikling sted i hans kunst ogsaa med hensyn til
lysets behandling.
Gjennem sin forstaaelse af farvens karakter, og idet han
stadig søger at uddybe den, nåar lian efterhaanden frem til
en, rigtignok endnu ufuldstændig, forstaaelse af lysets karak
ter, og han bryder derved nye baner for maleriet baner,
ad hvilke den hollandske malerkunst senere skulde naa sin
høieste blomstring.
Der findes i Dresden et meget omstridt billede, som det
synes mig naturligt at sætte i forbindelse med Dierick Bouts
og netop med det sidst omtalte billede «Judaskysset».
Det er det store fløialter, der i Dresdenergalleriets kata-
43

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:19:57 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1902/0051.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free