- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Trettende aargang. 1902 /
45

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Jens von der Lippe: Lyset og dets behandling i nederlandsk malerkunst - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Lyset og dets behandling i nederlandsk malerkunst.
datum det har ikke den ro, der er over den tidligere skoles
værker, heller ikke er farven saa ren og klar, men det er til
gjengjæld langt mere individuelt i opfatningen og lidenska
beligt i foredraget, og det viser et seiv i nederlandsk kunst
overordentlig dristigt og paagaaende naturstudium.
Ligesom hos Bouts giver billedet plads for en dobbelt
fremstilling. I baggrunden ser vi Kristus alene og bedende
paa en klippe, mens disciplene sover længere borte. I för
grunden er elet «Judaskysset» og «Petri strid med Malchus’
tjener», der er motivet.
Over det øde landskab ruger et dybt mørke, skjønt der
høit paa himlen staar en sigdformet kvartmaane kun bag
de lave bjerges linjer strækker dei- sig en svag lysning,
mod hvilken et par nøgne og sorte grene tegner sig.
Fra maanenyet siver et stille, mildt lys ned over Kristi
skikkelse, der knæler foran kalken. Over hans hoved svæver
den trøstende engel. Klippen, han ligger paa, hæver sig
steilt op af jordsmonnet som basaltklipperne efter Karl
Madsens træffende sammenligning i det sachsiske Schweiz.
Om dens fod snor stridsmændenes tog sig frem med vaaben
og fakler.
Judas er netop traadt hen til frelseren og giver ham det
forræderske kys. Samtidig griber en af striclsmændene ham.
Fra dennes høitløftede fakkel falder et stærkt og betydnings
fuldt lys over Kristi hoved og bryst. Hans alvorlige blik er
rettet mod Judas, mens han med haanden rører ved det saa
rede øre paa Malchus’ tjener. Denne ligger paa jorden og
holder i sin ene haand en lygte, der kraftig belyser Petri røde
kappe, hans vrede ansigt og armen, der igjen er hævet til
hug. Saa virkningsfuld og udmærket iagttaget denne lys
cffckt end er, har den dog den ulempe, at den trækker øiet
og interessen bort fra billedets hovedmotiv, og saaledes for
styrrer ligevegten i kompositionen. Det var netop saadanne
forstyrrelser, Bouts vilde unclgaa. og det var derfor, han
malte sin hovedgruppe i jevnt, plat lys.
Forøvrigt er hovedgruppens grundmotiver ganske de
samme i begge billeder, endog i detaljerne.
Der er ved dette alter endnu den eiendommelighed, at
midtbilledets baggrund er ført ud i begge sidefløie. Her
kommer englene svævende til, bærende fakler og passions-
45

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:19:57 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1902/0053.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free