- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Trettende aargang. 1902 /
123

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anathon Aall: Romantik og forskning - I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Komantik og forskning.
Empedokles havde stort eftermæle. De tire elementer
han regnede: ild, luft, vand, jord, blev anerkjendt af Aristo
teles og de fleste filosofer, og er først i nyere tid erstattet
med det, som er bedre. Ligeoverfor tankebygninger som
disse maatte Levkipps og Demokrits samtidige forsøg
paa at forklare stofprocessen materielt og bevægelsen me
kanisk træde tilbage.
Under de sidstnævnte mænds hænder bretter lege
merne sit indhold ud og ordner sig uden hjælp af frem
med magt. Vi faar teorien om atomerne (udelelige smaa
legemer) eller minimalklumper (naster), som de ogsaa kal
des. Evig de samme danner de sammen med tomrum
met mellem sig grundlaget for alt stof. Den nuværende
naturvidenskab har ikke kunnet godkjende alle punkter af
læren; atomet i den moderne kemi er ikke ensartet, og
vegtsforskjellen mellem kemiske stofmasser tilskriver man
ikke atomernes forskjellige størrelse, heller ikke mellemrum
menes størrelse (porøsiteten). Men med Demokrit ser den i
atom-forbindelsen forklaring for alle materielle overgange,
og i anordningen af de mindste legemsdele ser den lösnin
gen af spørgsmaalet om alle stoflegemers kvantitet og form.
Der er ogsaa flere beröringspunkter.- Demokrit taler om en
stoftransport fra objektet over til vore sanseorganer, navnlig
øiet, en lære, som kan ansees for en forløber for vor lære
om luftbølger og ætersvingninger. Fremdeles kan nævnes
Demokrits lære om sansningens subjektive karakter. Vore
fornemmelser er, siger Demokrit, kun udtryk for, hvorledes
vore menneskelige sanser tolk er de naturlige gjenstande og
foregange. Det vi kalder sødt og surt, varmt og koldt, farve
etc, hænger det saaledes sammen med.
Er det saa ikke underligt at se, hvorledes samme kri
tiske mand pludselig kan slaa over i digtning? Sjælen, siger
Demokrit, bestaar af glatte, fine og runde atomer, og paa
disse sjælsatomer har drømmesyn og dæmoner stor virkning.
Som alt nævnt havde samtid og eftertid mere øre for
andre retninger end den sidst skildrede, hvis sandheder for
os er blevet indlysende. Anaxagoras indførte i viden
skaben den bevægende verdensfornuft; saaledes blev guddom
men et element i mekaniken. Anaxagoras’s grundsyn ud
viklede sig hos Platon til et romantisk verdensbillede med
overvældende tiltrækning for den personificerende indbild-
123

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:19:57 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1902/0131.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free