- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Trettende aargang. 1902 /
164

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Jens Thiis: Om stiludviklingen i det nittende aarhundrede - I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Jens Thiis.
romantiker-gotik eller den plumpe barokke renaissance-stil,
som senere ude i aarhundredet bredte sig i alle ländes kunst
haandverk, har i England formaaet at vinde varigt fodfæste
og kvæle traditionen fra de store engelske cabinet-makers’
tid i slutningen a f det 18de aarhundrede. Kort før det 19de
aarhundredes udgang var man tvertimod vidne til en fuld
kommen gjenfødelse af og Sheratons stil
retninger, som den lunefulde mode denne gang havde udvalgt
til gjenstand for sin hyldest.
Men i den moderne gjenfødelse, som engelsk kunst og
kunsthaandverk har oplevet i slutningen af det 19de aar
hundrede, og hvorfra förnyelse er vældet ud til andre lande,
er der et andet stil-element, der endnu langt kraftigere har
virket med og været endnu mere frodig befrugtende end tra
ditionen fra de klassiske cabinet-makers.
Dette element er den af prærafaeliterne gjenfundne og
til nyt liv gjenvakte gotik.
Paa en forunderlig maade mødes nemlig i nyere engelsk
smag i prærafaeliternes maleri som i det gode engelske
kunsthaandverk, der staar i slegtskabsforhold til denne
malerskole to tilsyneladende saa fiendtlige smagsretninger
som den græciserende klassicisme og gotiken, og saa un
derligt det høres, har de unegtelig i engelsk stil indgaaet en
forbindelse, som i al sin eiendommelighed er helt naturlig.
En ædel träng til simpelhed og alvor danner det fælles grund
lag, og i en stram stilistisk linjetugt, som holder naturalis
mens vildskud strengt under saksen, har de to tilsyneladende
uforsonlige stilretninger sit eneste berøringspunkt. Men med
den engelske nations sterke assimilerings-evne har klassi
cisme og gotik i dette land undergaaet en nationalisering,
som gjør forbindelsen mellem dem let.
I Chippendale’s møbelstil er det gotiske element nær
mest et kuriosum. De sen-gotiske motiver, som i en
naiv og forvansket form förekommer i hans møbler, er
snarere udslag af et dilettantisk liebhaberi for den i rococo
tiden saa dybt foragtede middelalder-stil end vidnesbyrd om
en bevidst stræben mod reform i gotikens aand.
Blandt Ghippendale’s nærmeste efterfølgere fandt goti
ken ikke engang en dilettantisk liebhaber. Sværmeriet
for oldtidskunsten trængte alle andre sympatier for det
förgångne i baggrunden.
164

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:19:57 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1902/0172.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free