- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Trettende aargang. 1902 /
264

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Jules Bois: Det moderne mirakel. Mediets psykologi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Det moderne mirakel.
kræfter som følsomhed og bevægelighed, magnetisk magt over
den fysiske verden o. lign. —, har det hurtig opdaget, at disse
faktiske anlæg hverken er varige eller sikre. Og som følge af
den frygt og overtroiske tilbedelse, disse fænomener indgyder
mængden, kanske ogsaa paa grund af nervøse forstyrrelser, som
hindrer mediet i at paatage sig almindelige gjøremaal, bliver det
let, hvis det er fattigt, en lediggjænger, som intetsteds hører
hjemme. Det bliver drevet til at gjøre mynt af det eneste kald,
det har anlæg for kunsten at gjøre undere. Seiv om det i
sjeldne tilfælde skulde hænde, at mediet var rigt, vil dog lysten
til at blive bemerket, til at spille en rolle, lede det til at stille
sine ualmindelige og sygelige evner til skue. Saa faar det kun
der omkring sig. Man ansporer, beundrer og overhænger det.
Og det har intet imod at følge opfordringerne. Men samme dag
som det gjælder at vise sig, svinder mirakelkraften pludselig og
uforstaaelig; den vidunderlige evne skrumper ind og stivner.
Hvad er der saa at gjøre? Skal alle de forventningsfulde til
skuere maatte gaa sin vei i skuffelse og mistillid? Det kan man
ikke forlange af en stimuleret egenkjærlighed eller af en mave,
som sulter. Og saa bukker mediet under for den altfor sterke
fristelse til at spille komedie, til at eftergjøre de vidundere, som
til andre tider var ligefremme frugler af dets forunderlige og lune
fulde organisme.
Hvis det blot vilde blive med dette! Men mængdens fantasi
ophidses; de overtroiske og svage sjæle, som higer efter det vid
underlige, bliver mere fordringsfulde for hver dag. Paa den
anden side opslaar en irriterende konkurrance. Andre medier
gjør eller föregiver at gjøre mere end dette.
Vor troldmand eller oftest er det en kvinde er ganske
klar over sine evners indskrænkning; han har været istand til
at sætte et bord i bevægelse paa afstand, men han kan umulig
skabe lysende hænder eller fordoble sig som spøgelse. Hvad skal
han gjøre? Hos et medium saavel som i statsøkonomien skaber
efterspørgsel tilbud. Troldmanden beslutter sig til at søge udveie
for at forøge sine naturlige anlæg. For at tilfredsstille publikum
og publikum foretrækker altid en blændende løgn for en
middelmaadig virkelighed endnu mere end for at forbløffe og
gjøre sig gjældende degraderes mageren til en charlatan.
Dette er den gamle historie fra alle tider den plet, som
hefter ved de mystiske videnskaber fra verdens ophav, en feil,
som publikum har større ansvar for end medierne eller trold-
264

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:19:57 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1902/0272.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free