- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Trettende aargang. 1902 /
268

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Jules Bois: Det moderne mirakel. Mediets psykologi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Det moderne mirakel.
lige jettatori-historier. Overtroisk som et barn af folket knælede
hun ned foran den flaske, som indeholdt den hellige Januarius’
blod. Hendes skjæbne blev, som de gamle hekses, spundet under
rædsel. Banditter myrdede hendes far. Seiv blev hun plyndret
paa en tur fra Warschau, og en stadig fornyet angst forfølger
hende siden den tid. Hver nat drømmer -hun om vold og til
fangetagelse; ligesom et barn lader hun døren til soveværelset
staa aaben, for at folk kan komme hende til hjælp. Ligefra
syvaarsalderen hjemsøges hun stadig af hallucinationer. Hendes
evne som medium aabenbarede sig under en skjæbnesvanger
krise i 13-aars alderen. Men først i 22-aars alderen blev hun
revet ud af sin übevidsthed om det, som foregik i hende. Hun
hengav sig til aandetroen. Hendes andet «jeg» blev et vidunderligt
væsen for hende og bærer efter reglerne et antaget navn, John
King, broder til den berømte Katie King, som i 3 aar iagttog
William Crookes.
Fra nu af ansaa hun sig som apostel for en ny religion.
Vi ser hende drage gjennem Europa, fra by til by, fra land til
land, fra den ene forsker til den anden, hun legemliggjør sine
sjæleanfald, hun meddeler hele den omgivende atmosfære den
uro, som hersker i hendes nerver. Under henrykkelsen er hendes
organer ude af stand til at holde paa sine følende og bevægende
kræfter. De undslipper og virker paa andre legemlige gjenstande,
bevæger borde, vifter gardiner og skaber figurer.
I hendes nærhed drømmer man i vaagen tilstand om et
afsindigt mareridt, som synes virkeligt.
Og hvad for en Odyssée er ikke denne tilværelse ! Hendes
reiser viser hende tildels som missionæren, i høi grad som
professionisten ; hendes virksomhed som medium, der forresten
er omdisputeret, foregaar i ødsel sørgløshed fra sted til sted
(de Rochas har offentliggjort hendes udgifter i flere aviser).
Man er ikke enig om betydningen og rækkevidden af disse
fænomener. Men ialfald kan de ikke gaa übemerket hen.
Eusapias ry skriver sig fra den hyldest, Lombroso gav hende.
Han skrev til H. Ciolfi, professor i Turin: «Jeg er ganske for
virret og beklager, at jeg med saadan haardnakkethed har be
kjæmpet muligheden af spirilistiske fænomener jeg siger
«fænomener», fordi jeg endnu er imod teorien.»
Eusapia debuterede i Neapel 1891 med sin navnkundige
omvendelse. Senere er hun ikke stanset et øieblik. Høsten
1892 finder vi hende i Milano; hun henrykker professor Aksakoff,
268

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:19:57 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1902/0276.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free