- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Trettende aargang. 1902 /
355

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Johan Bøgh: Kunstens væsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kunstens væsen.
kunstretninger. Men det er desuagtet muJigt. Man maa
nemlig kun stille sig klart for øie, at forudsætningen for
denne psykiske proces ikke er et saa og saa beskaffent ind
hold og heller ikke en saa og saa beskaffen form, men paa
den cne side et bestemt forhold mellem form og indhold og
paa den anden side visse i den nydendes bevidsthed fo£
haandenværende forestillinger. En klassiker og en natu
ralist nyder ikke kunsten paa forskjellig maade, men de
medbringer til kunstnydelsen et forskjelligt bevidsthedsind
hold, idet den ene har denne, den anden hin forestilling om
naturen. Og idet nu enhver af dem forlanger af kunstverket
at det stemmer overens med hans forestillinger om naturen,’
folger deraf, at de kunstverker, som de begge tinder skjønne’
maa have en forskjellig form og et forskjelligt indhold Men
dette beviser ikke, at den psykiske proces, som foregaar i
dem under betragtningen af kunstverket, er af forskjellig
art. Ved to forhold kan ledene meget godt være forskjel
lige, uden at derfor forholdet seiv behøver at være forskjelligt
Men derfor er netop dette forhold, som naturligvis kuri
kan forstaaes psykologisk, af afgjørende betydning for æste
tiken. Det kommer siet ikke an paa, at kunstverket har
bestemte former og et bestemt indhold, men alene derpaa,
at dets form og dets indhold staar i et bestemt forhold til
den nydendes bevidsthedsindhold. Dette forhold maa være
af den art, at den specifik æstetiske proces, det vil sige den
specifik æstetiske lystfølelse vækkes.
Kun under denne forudsætning forklares tillige den store
forskjel i kunstformer og kunstindhold i forskjellige tider
og hos forskjellige folk. Det synes jo næsten umuligt at
fore tilbage til et og samme æstetiske princip stilen i den
ægyptiske skulptur og i barokplastiken, i det byzantiske
mosaikmaleri og det hollandske staffelimaleri, i det japan
ske træsnit og det gammeltyske kobberstik. Men ved nøiere
betragtning bemerker man snart, at denne forskjellighed
beror simpelthen paa den forskjellige forestilling om na
turen, som disse kunstnere havde. Ægypterne opfattede
netop naturen anderledes, ansaa andre ting i den for vigtige
end Bernini, og byzantinerne havde en anden forestilling
om det menneskelige legeme end hollænderne, japanerne en
anden end tyskerne i det 16de aarhundrede. Men deraf
følger ikke, at de nød kunsten paa forskjellig maade, men
355

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:19:57 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1902/0363.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free