Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Carl W. Schnitler: Brygge. «L’exposition des Primitifs flamands» - I - II
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
burgundiske hertugers.
Carl W. Schnitler.
stoffe men især af det berømte flamske saakaldt ciselerede
fløil fra 15de aarhundrede: guldindvirket, glat bund med store
ophævede blomsterornamenter i fløil, det samme stot, man
paa v. Eyckskolens billeder ofte tinder som baggrund for
Marias trone og anvendt som dragter for de altid velklædte
og elegante helgener eller donatorer.
I det hele laa der et eiendommeligt præg af personlig stræ
ben af kunstnerisk fordybelse i hver enkelt gjenstand over den
hile samling, forarbeidet i en høit udviklet, ofte raffineret teknik.
Sammen med samlingen af miniaturer, segl, mynter og manu
skripter var den anbragt i det lille fortryllende nyrestaurerte
Hotel de Gruuthuuse,en kostelig perle af sen gotisk byg
ningskunst fra ca. 1475. De gamle, gedigne sager havde her
sin rette plads og gav nyt liv til mindet om den med en udviklet
smag parrede rigdom og luksus, der har været det ledende
princip ved opførelsen af familien Gruuthuuses herskabelige
boli- Her modtog mæcenaten Louis de Gruuthuus, stre de
BrZaes, gjestfrit en række af samtidens tyrster og fornemme
herrer som Edward IV af England, dengang denne maatte
flvcte ’for Warwick, the Kingmaker. Og han samlede i sit
palæ et bibliotek, der var et af tidens kosteligste og i rig
dom paa illuminerede manuskripter konkurrerede med de
Det er mod denne baggrund af rig materiel kultur og
horgerfrihed, af fyrstelig protektion og almen interesse, at den
begvndende nederlandske kunstblomstring maa sees, foråt
man helt skal kunne forståa dens oprindelse, dens karakter
og dens frodige vekst. Det er først ved det burgundiske
hof men snart ogsaa hos de rige borgerfamiher at sansen
ogforstaaelsen vækkes for den beundringsverdige kunst,
som nu pludselig skjød op i denne jordbund affedt materielt
velvære, og som endnu udgjør sit lands stolthed -hele den
lysende rikke af navne: Broderlam, van Eyckfemling,
Gerhard David, Peter Cristus, Roger van derWeyden, Bouts,
van der Goes, Lancelot Blondeel, Quintin Metsys, - som
straalede paa den vakre udstillings-affiche, og som
sition des Primitifs flamands» havde sat sm ære i at belyse
saa fuldstændig som mulig hovedsagelig gjennem ellers van
skelig tilgjængelige billeder i privatmænds samlmger.
416
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>