- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fjortende aargang. 1903 /
191

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Dr. Paul Rohrbach: Udgravningerne i Babylon

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Udgravningerne i Babylon.
mangefarvet teglstensrelief. Det har ved Koldeweys tekniske hoved
assistent, Andrae’s utrættelige og dygtige arbeider lykkedes af
mange hundrede brogede ruinstumper at sammensætte et eksem
plar af disse løver, og disse kunstverkers plastik og natursandhed
er ganske imponerende. I den allersidste tid er gravningerne trængt
ind i selve Nebukanezars tronsal, og her har man paa udsiden
af det vældige rum i gruset fundet levninger af en pragtfulcl,
ligeledes af broget emaljeret teglsten bestaaende vægdekoration,
der har holdt sig saavidt godt, at en rekonstruktion har
vist sig mulig. Pragtfuldt viste sig ogsaa det arkitektoniske
anlæg og den kunstneriske dekoration af borgens hovedindgang,
Istar-porten. Det tyske orientselskab, under hvis ledelse arbeiderne
i Babylon foregaar, har for sine medlemmer publiceret to fortrinlig
udførte kunstblade, gjengivelser af «Løverne i Babylon» og søile
dekorationen i tronsalen. Først efteråt disse verker er offentlig
gjort, ved vi, hvilken betydning Babylon har havt for hele
orientens kunstneriske udvikling og de fra orienten paavirkede
egne. Vi ved nu, at den saakaldte arabiske kunst, forsaavidt den
beror paa anvendelsen af emaljeret teglsten, over det parthiske og
sassanidiske rige stammer direkte fra Babylonien. De forasiatiske
muhammedanske fyrsters pragtbygninger, fra kalifernes og de
persiske Ilchaners til seldschukernes i Konia og de osmaniske
sultansgrave i Brussa, er direkte efterkommere af den baby
loniske kunst i Nebukanezars epoke, som dengang allerede havcle
en flere tusenaarig udvikling bag sig.
Trods alle opfordringer, navnlig fra historisk-filologisk side,
staar Koldewey urokkelig paa sit standpunkt, at hvad det først
og fremst gjælder i Babylon, er at skaffe sig det fuldstændigst
mulige billede af de offentlige bygninger, af byens plan i det
hele og overhovedet af de arkitektoniske levninger, forsaavidt
fundene endnu muliggjør en rekonstruktion af, hvad der engang
har været. Utvilsomt har han ret, nåar han mener, at man paa
denne maade opnaar et sikrere og fuldstændigere billede af den
gamle babyloniske kultur end gjennem den, navnlig af englænderne
anvendte metode, paa de flest mulige punkter af udgravningsfeltet
at grave huller i jorden og gaa ud paa smaafund, hvorved held
eller uheld væsentlig afhænger af tilfældigheden.
Det store lod, som det i øieblikket gjælder at vinde ved de
babyloniske arbeider, er at finde tempelarkivet under ruinerne
af den bygning, som var Babyloniens, ja hele den babyloniske
kulturverdens hovedhelligdom : Marduktemplet Esagila. Da
191

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:20:29 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1903/0199.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free