- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fjortende aargang. 1903 /
261

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Carl W. Schnitler: Brygge. «L’exposition des Primitifs flamands». II (Forts.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Brygge.
paabegyndt det alterverk, som har gjort hans og broderens
navn udødeligt. Endnu et andet storverk skyldes vel ialfald
for en overveiende del Huberts geni, nemlig oljeteknikens
storartede udvikling. Vistnok tager den nyere kritik 1 ikke
uden videre for godt Vasari’s og van Manders gamle paastand
om v. Eyckerne som dens egentlige opfindere. Omend ufuld
komment har utvilsomt olje været benyttet til farveblanding
istedenfor tidligere vand og eggehvide («tempera») i Flandern
længe før deres tid. Det dokumenteres skriftlig og sees
f. eks. i partier afßroederlams arbeider. Men det erkjendes dog,
at v. Eyckerne har udviklet denne teknik til en hidtil ukjendt
fuldkommenhed, netop derved gjort den eneherskende i sin
skole og derigjennem i al senere malerkunst. Den gav far
verne en helt anden dyb og kraftig glød og fasthed end den
koloristisk svage tempera og synes os nu den naturligste og
mest selvsagte. Ogsaa her rent teknisk greb v. Eyckerne
de forhaandenværende svage spirer og udviklede dem ved
geniets tryllekraft i en grad, som kunde nyttiggjøres af alle
senere tiders malerkunst, baade Nord- og Syd-Europas, saa
praktisk talt er de jo oljeteknikens opdagere omend ikke dens
opfindere. Oljemåleriet danner prologen til denne vidunder
lig rige periode af malerkunst, en af de skjønneste og eien
dommeligste, historien kjender.
Om Jan v. Eyck har man langt flere etterretninger, og
hans ry havde længe fortrængt den ældre brors, særlig da
han blev hofmaler hos greven af Holland og fra 1425 hos
Filip den gode af Burgund. Han boede mest i Brygge,
hvorfra da lians mægtige indflydelse udgik og hvoraf den
hele epokes navn : Bryggeskolen. Han døde her 1440 2.
1432 fuldendte han i Brygge det store fiøialter, som
Hubert var død fra, og som var skjænket St. Bavonkirken
af den rige borgermester i Gent Joducus Vydt v. Pamele og hans
1 Henri Hyman’s oversættelse og kritiske udg. af Karel v. Manclers
«Schilder-Boeck» (kunstnerbiografier), bd. I, s. 26. Paris 1884.
2 Her vil udviklingens hovedlinjer fremhæves. Biografiske data vil
lettelig findes i haandbøger: Waagen: Handbuch der deutschen und
niederländischen Malerschulen. Woltmann & Wo er mann: Gesch.
der Malerei. 11. Crowe & C ava lea selle : Notices of Earhj Flemish
Painters. Wau ters: La peintnrc flatnande. Desuden henvises til Karl
Madsen: Hollandsk malerkunst, og kobberstiksamlingens righoldige
fotografisamling.
261

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:20:29 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1903/0271.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free