- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fjortende aargang. 1903 /
268

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Carl W. Schnitler: Brygge. «L’exposition des Primitifs flamands». II (Forts.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Carl W. Schnitler.
-og skildret sin egen tids liv, faar deres frembringelser værd
for alle tider. Kun derigjennem fremstaar den store kunst,
aldrig gjennem abekatstreger.
De søger fremforalt at virke gjennem billedernes indhold
og fortælling, ved den skarpe og omhyggelige tegning og
karakteristik af hver enkelt gjenstand, saa strengt taget male
risk er deres stil ikke. Koloristisk virker deres billeder ikke
gjennem farvernes aftoning i mørkere oglyserenuancer (valører)
eller gjennem lysvirkninger (clair-obscur) l, som er fortryllelsen
ved de senere nederlændere (og som allerede nu anes af
Bouts), men gjennem farvernes klare kontraster, de forholds
vis ensartede toners harmoniske samvirken til en straalende
farvebuket. Deres farveteknik minder om emaljearbeidet
med lysende transparente tarver indenfor skarpt tegnede
konturer, og det høit udviklede flamske metal- og emalje
arbeide har ikke været uden indflydelse paa denne teknik, hvor
til neppe nogen tid kan fremvise mage i kraft og holdbarhed.
I det rige industri- og handelsland gjaldt det først og fremst
arbeidets grundighed og soliditet, malerierne skulde ogsaa i
sig seiv være vakre og omhyggelig gjennemførte gjenstande.
Ogsaa rent teknisk ligesom stilistisk viser saaledes dette
maleri hen paa miniaturen som sit udgangspunkt.
Disse bemerkninger gjælder mere v. Eyckernes efterfølgere
end egentlig dem seiv. Hos v. Eyckerne er der en enestaaende
harmonisk ligevegt mellem detaljer og helhedsvirkning, og
Jan kan undertiden lægge en fortryllelsens dybde i sine lys
virkninger, som varsler om Pieter de Hoogh og Rembrandt.
Alt, hvad der kunde gjøres i malerkunst, er allerede gjort
her ved dens første begyndelse, som Fromentin udtrykker det.
Vi har søgt at vise, hvordan sandhedskjærlig realisme
og gemytfylde er en grundegenskab hos dette maleri. Her
til kommer da andre historiske og kulturelle forudsæt
ninger, som præger dets aandsmilieu og emnekreds. Først
dets helt kristelig-religiøse karakter. Man træffer næsten
aldrig udenfor det rene portræt et billede uden religiøst
motiv. Det forklares af den endnu middelalderlige, sterkt
religiøse livsanskuelse. Den ortodokse katolicismes himmel
var for det store folk den eneste og høieste, som hvælvede over
1 J ens v. d. Li p pc: Lyset og dets behandling i nederlandsk maler–
kunst. «Samtiden» 1902, s. 34.
268

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:20:29 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1903/0278.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free